Læreres forståelser af bidrag til elevers dannelse i undervisning med litteraturlæremidler på mellemtrinnet
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v7i1.132434Nøgleord:
litteraturundervisningens dannelsesbidrag, didaktiske læremidler, læreres forståelserResumé
Resumé
Nyere forskning peger på, at didaktiske litteraturlæremidler spiller en central rolle for læreres undervisningspraksis i skolens danskfag. Der mangler imidlertid forskning i, hvilke forestillinger dansklærere har om elevers dannelse i undervisning, hvor didaktiske læremidler inddrages. I artiklen belyses dette område gennem analyser af interviews med fire lærere, som underviser på mellemtrinnet. For to af lærernes vedkommende peger resultaterne på, at deres egen forståelse af undervisningens dannelsesbidrag på centrale områder afviger fra den forståelse, der implicit ligger i det valgte læremiddel. Et resultat er desuden, at lærerne ikke selv ser denne diskrepans.
Abstract (UK)
Recent research indicates that didactical learning resources play an essential role in teachers practice in literature teaching in primary education, but research focusing on teachers understanding of students Bildung when they involve didactical learning resources in classroom teaching is rarely seen. This article analyzes interviews with four teachers who are involving didactical learning resources in literature teaching for grade 5 and 6. The interviews show that two of the teachers tend to understand students Bildung in a significantly different way than the understanding represented in the learning resources. Furthermore, it is notable that the teachers themselves are not aware of this discrepancy.
Referencer
Bakken, J., & Andersson-Bakken, E. (2016). Forståelser av skjønnlitt eratur og sakprosa i norskfagets oppgavekultur. Sakprosa, 8(3), 1-36.
Blok Johansen, M. (2019). Litt eratur og dannelse – at lade sig berige af noget andet end sig selv. Akademisk Forlag.
Bremholm, J., Bundsgaard, J., Fougt, S.S., & Skyggebjerg, A.K. (red.) (2017). Læremidlernes danskfag. Aarhus Universitetsforlag.
Bundsgaard, J., Buch, B., & Fougt, S.S. (2017). De anvendte læremidlers danskfag belyst kvantitativt. I: Bremholm, J., Bundsgaard, J., Fougt, S.S., & Skyggebjerg, A.K. (red.), Læremidlernes danskfag, s. 28-54. Aarhus Universitetsforlag.
Bundsgaard, J., Buch, B., & Fougt, S. S. (2020). Danish L1 according to the learning materials used – a quantitative study. I særnummer, Bremholm, J., Fougt, S.S., & Buch (red.), Danish as L1 in a Learning Materials Perspective, særnummer. L1- Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-31.
Bundsgaard, J., & Hansen, T.I. (2011). Evaluation of Learning Materials: A Holistic Framework. Journal of Learning Design, 4(4), 31-44.
Bundsgaard, J., & Hansen, T.I. (2016). Blik på undervisning: Rapport om observationsstudier af undervisning gennemført i demonstrationsskoleforsøgene. https://pure.au.dk/portal/files/95991875/Bundsgaard_Hansen_2016._Blik_p_undervisning._Rapport_om_observationsstudier_af_undervisnng_gennemf_rt_i_demonstrationsskolefors_gene.pdf (au.dk).
Bundsgaard, J., & Oksbjerg, M. (2012). Hvad skal vi med skønlitteraturen? I: Østergren-Olsen, D., & Herholdt, L. (red.) Litteraturlyst og læring. Dansk Psykologisk Forlag.
Carlsen, D. (2021). Danskdidaktiske forståelsesmåder. Aarhus Universitet (DPU). Ph.d.-afhandling.
Carlsen, D., & Hansen, J.J. (2009). At vurdere læremidler i dansk. Dansklærerforeningen.
Elf, N.F., & Hansen, T.I. (2017). Hvad ved vi om undersøgelsesorienteret undervisning i dansk. Forundersøgelse i projekt Kvalitet i Dansk og Matematik. htt ps://laeremiddel.dk/wp-content/uploads/2017/12/Forunders%C3%B8gelse-delrapport-2-dansk.pdf (laeremiddel.dk).
Flyvbjerg, B. (2015). Fem misforståelser om casestudiet. I: Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.). Kvalitative metoder: en grundbog (2. udg.), s. 497-520. Hans Reitzels Forlag.
Flyvbjerg, B. (1991). Rationalitet og magt. Akademisk Forlag.
Gabrielsen, I. L., & Blikstad-Balas, M. (2020). Hvilken litt eratur møter elevene i norskfaget? En analyse av hvilke skjønnlitt erære verk som inngår i 178 norsktimer på ått endetrinn. Edda, 107(2), 85-99.
Gee, J.P. (2011). An Introduction to Discourse Analysis. Theory and method (3. udg.). Routledge.
Gissel, S.T., & Hansen, J.J. (2019). Danskfaget i spil på læringsplatforme. Learning Tech, 6, 176-198.
Gourvennec, A.F., Höglund, H., Johansson, M., Kabel, K., & Sønneland, M. (2020). Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-32. https://doi.org.10.17239/L1ESLL-2020.20.01.07
Hansen, J.J. (2010). Læremiddellandskabet. Fra læremiddel til undervisning. Akademisk Forlag.
Hansen, J.J. (2012). Dansk som undervisningsfag. Perspektiver på didaktik og design. Dansklærerforeningen.
Hetmar, V. (2019). Fagpædagogik i et kulturformsperspektiv. Aarhus Universitetsforlag.
Kaspersen, P. (2012). Litt eraturdidaktiske dilemmaer og løsninger: En undersøgelse af litteraturdidaktikkens aktuelle status. I: Ongstad, S. (red.), Nordisk morsmålsdidaktikk. Forskning, felt og fag, s. 47-76. Novus Forlag.
Kuhn, T.S. (1962). The Structure of Scientific Revolutions. The University of Chicago Press.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview: det kvalitative forskningsinterview som håndværk (3. udg.). Hans Reitzels Forlag.
Langer, J.A. (2011). Envisioning Literature. Literary Understanding and Literature Instruction (2. udg.). Teachers College Press.
May, T., & Arne-Hansen, S. (2009-2015). Fandango – dansk for 5.-6. klasse. Gyldendal Uddannelse.
Nussbaum, M. (1998). Cultivating Humanity. Harvard University Press.
Nussbaum, M. (2010). Not for Profi t. Why Democracy Needs the Humanities. Princeton University Press.
Oksbjerg, M. (2021). Undervisning med litt eraturlæremidler på mellemtrinnet. Aarhus Universitet (DPU). Ph.d.-afh andling.
Penne, S. (2012). Hva trenger vi egentlig litt eraturen til? Politikk, didaktikk og hverdagsteorier i nordiske klasserom. I: Elf, N.F., & Kaspersen, P. (red.), Den nordiske skolen – fins den? Didaktiske diskurser og dilemmaer i skandinaviske morsmålsfag, s. 32-58. Novus Forlag.
Penuel, W.R., Phillips, R.S., & Harris, C.J. (2014). Analysing teachers’ curriculum implementation from integrity and actor-oriented perspectives. Journal of Curriculum Studies, 46(6), 751-777.
Persson, M. (2007). Varför läsa litt eratur? Om litt eraturundervisningen efter den kulturella vändningen. Studentlitteratur.
Rasmussen, M. D. (2020). At se med andres øjne. Et studie af kollektive fortolkningsprocesser i gruppesamtaler i grundskolens litteraturundervisning. Aarhus Universitet (DPU). Ph.d.-afhandling.
Rødnes, K.A. (2014). Skjønnlitteratur i klasserommet: Skandinavisk forskning og didaktiske implikasjoner. Acta Didactica Norge, 8(1), 1-17. htt ps://doi.org/10.5617/adno.1097
Rørbech, H., & Skyggebjerg, A.K. (2020). Concepts of literature in Danish L1-textbooks and their framing of students’ reading. I særnummer, Bremholm, J., Fougt, S.S., &
Buch, B. (red.), Danish as L1 in a Learning Materials Perspective. L1-Educational Studies in Language and Literature, 20, 1-24.
Sawyer, W., & Van de Ven, P.H. (2006). Starting points: Paradigms in Mother tongue Education. L1-Educational Studies in Language and Literature, 7(1), 5- 20. htt ps://l1.publication-archive.com/publication/1/250
Skaftun, A. (2009). Litt eraturens nytt everdi. Fagbokforlaget.
Skyggebjerg, A.K., & Oksbjerg (2020). Litteraturlæsning i et demokratisk perspektiv – med teoretiske argumenter og nedslag i læremidler. I: Haas, C., & Matthiesen, C. (red.), Fagdidaktik og demokrati, s. 91-110. Samfundslitteratur.
Sørensen, B. (2008). En fortælling om danskfaget. Dansk i folkeskolen gennem 100 år. Dansklærerforeningen.
Tallaksen, I. M., & Hodne, H. (2014). Hvilken betydning har læremidler i RLE-faget? Norsk pedagogisk tidsskrift, 98(5), 352-363.
Witte, T., & Sâmihaian, F. (2013). Is Europe open to a student-oriented framework for
literature? A comparative analysis of the formal literature curriculum in six European countries. L1- Educational Studies in Language and Literature, 13, 1-22.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).