Filosofiens kritiske, demokratiske og etiske dannelsespotentiale i skolen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v7i1.132432Nøgleord:
filosofi med børn, filosofi i skolen, kritisk dannelse, demokratisk dannelse, etisk dannelseResumé
Resumé
Denne artikel tematiserer filosofi med børn i skolen med særligt fokus på, hvilke potentialer filosofiundervisning kan have i forhold til dannelse. I den sammenhæng identificeres tre dannelsesområder, som filosofiundervisningen i særdeleshed kan understøtte, og som er til gavn på tværs af skolens fag: kritisk dannelse, demokratisk dannelse og etisk dannelse. Artiklen fungerer dels som en teoretisk indkredsning af disse dannelsespotentialer og er dels knyttet til praktiske eksemplificeringer fra filosofiundervisning i forbindelse med et aktionsforskningsforløb gennemført i den danske grundskole.
Abstract (UK)
This article thematizes philosophy with children in school with special reference to the potentials which philosophy might have in terms of formation. In relation to this, we identify three specific areas of formation which philosophy may promote: critical formation, democratic formation, and ethical formation. These, we argue, are valuable across all subjects in school. This article presents a theoretical encirclement of these areas of formation and draws on empirical data from an action research project in the Danish primary school.
Referencer
Andersen, K.M., Wiberg, M., Nielsen, C.F., & Petersen, A. (2018). Dannelsen af etisk myndighed i den danske folkeskole: rapport fra pilotprojekt november 2017 - januar 2018. DPU, Aarhus Universitet. http://projekter.au.dk/fileadmin/projekter/Etisk_myndighed/Dannelsen_af_etisk_myndighed_i_den_danske_folkeskole-A4-21.12.2018.pdf
Bjørndal, C.R.P. (2014). Videoobservation som forsknings- og udviklingsredskab i skolen. I: Brekke, M., & Tiller, T. (red.). Læreren som forsker – Indføring i forskningsarbejde i skolen, (s. 175-192). Forlaget Klim.
Camus, A. (1967). Sisyfosmyten. Gyldendals Uglebøger.
Dahler-Larsen, P. (2003). At fremstille kvalitative data. Syddansk Universitetsforlag.
Dysthe, O. (1997). Det fl erstemmige klasserum – skrivning og samtale for at lære. Forlaget Klim.
Folkeskoleloven (2021). Bekendtgørelse af lov om folkeskolen (LBK nr. 1887 af 01/10/2021). Hentet fra https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1887
Gadamer, H.-G. (2007). Sandhed og metode – grundtræk af en fi losofi sk hermeneutik, (2. udg.) Hans Reitz els Forlag.
Germeten, S., & Bakke, J. (2014). Observation: At indtage klasseværelset med sine egne sanser. I: Brekke, M., & Tiller, T. (red.), Læreren som forsker – Indføring i forskningsarbejde i skolen, (s. 121-138). Forlaget Klim.
Gorard, S., Siddiqui, N., & See, B.H. (2015). Evaluation of the impact of Philosophy for Children on children’s academic outcomes. Durham University.
Groth, L., & Kallesøe, D. (2017). Filosofi med børn er svaret – uanset spørgsmålet. Hentet den 01.08.21 på: Filosofi med børn er svaret – uanset spørgsmålet, Kronik - Debat (jyllands-posten.dk).
Henningsen, H. (2002). Tilværelsesoplysning – et grundtema hos K. E. Løgstrup. P. Kristensens Forlag.
Huber, J., Reynolds, C., Barrett , M., Byram, M., Lázár, I., Mompoint-Gaillard, P., & Philippou, S. (2014). I: Huber, J., & Reynolds, C. (red.), Developing Intercultural Competencethrough Education (Council of Europe Pestalozzi Series, No. 3). Council of Europe Publishing.
Illeris, K. (2013). Transformativ læring og identitet. Samfundslitt eratur.
Kagan, S., & Stenlev, J. (2011). Cooperative Learning. Alinea.
Kant, I. (2000). Kritik af den praktiske fornuft. Hans Reitz els Forlag.
Kant, I. (2002). Kritik af den rene fornuft. Det lille Forlag.
Klafki, W. (2011). Dannelsesteori og didaktik – nye studier. Forlaget Klim.
Koch, C.H. (2009). Regner Birkelund, Frihed til fælles bedste: En oppositionel stemme fra fortiden. Grundtvig Studier, 60 (1), 220-233.
Kristensen, L.R.F. (2012). Selvudfoldelse og selvhengivelse: Om vekselvirkninger i mellemmenneskelige forhold. I: Thøgersen, U., & Troelsen, B. (red.), Filosofi og etik (s. 85-99). Aalborg Universitetsforlag.
Kristensen, L.R.F. (2013). At være anvendelsesorienteret fi losof. I: Thøgersen, U. (red.), Filosoff en på arbejde: Dimensioner i anvendt fi losofi , (s. 145-175). Forlaget Mindspace.
Kristensen, L.R.F. (2018). Bæredygtighedsbegrebets etiske sigte: En sigteanalyse af bæredygtighedsbegrebet. Aalborg Universitet. Det Humanistiske Fakultet. Ph.D.-Serien.
Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Interview – Det kvalitative forskningsinterview som håndværk. 3. udgave. Gyldendals Forlag.
Larsen, M.H. (2013). Praktisk fi losofi med børn, 2. udg. Akademisk Forlag.
Laursen, P.F. (2020). Næste didaktiske revolution bliver dialogisk. I: Dysthe, O., Ness, I.
J, & Kirkegaard, P.O. (red.), Dialogisk pædagogik, kreativitet og læring, (s. 75-91). Forlaget Klim.
Lipman, M. (1982). Philosophy for Children. Thinking: The Journal of Philosophy for Children, 3(3/4), 35-44.
Lykkeberg, R. (2012). Alle har ret: Demokrati som princip og problem. Gyldendals Forlag.
Løgstrup, K.E. (1981). Skolens Formål – debat om skolens opgave. Hentet fra: https://edu.au.dk/fileadmin/www.dpu.dk/forskning/videostreamingfraloegstrupkonference/nyheder_2007_20071119133744_loegstrup-skolens-formaal.pdf
Mill, J.S. (1995). Utilitarisme. Det lille Forlag.
Nabe-Nielsen, L. (2019). Filosofi i skolen – Undervisningens rum for undren. Gyldendals Forlag.
Pahuus, M. (2013). Filosofi ens kerneområder. I: Thøgersen, U. (red.), Filosoff en på arbejde: Dimensioner i anvendt fi losofi (s. 31-58). Forlaget Mindspace.
Pjengaard, S. (2020). Aktionslæring og aktionsforskning i skoleudviklingsprocesser. I:
Frimann, S., Jensen, J.B., & Sunesen, M.S.K. (red.), Aktionsforskning i et læringsperspektiv (s. 225-248). Hans Reitz els Forlag.
Platon (2009). Platon I: Samlede værker – Sokrates’ Forsvarstale. Gyldendals Forlag.
Platon (1918). Theaitetos. M. P. Madsens boghandel. Rechtwig & Tryde. Ritt er, J. (udg.) (1976). Historisches Wörterbuch der Philosophie, bind 4. WBG.
SAPERE (2021). What is P4C? Hentet fra SAPERE – Philosophy for Children, Colleges and Communities. htt ps://www.sapere.org.uk/about-us.aspx
Sasseville, M. (1994). Self-esteem, logical skills and philosophy for children. Thinking: The Journal of Philosophy for Children, 11(2), 30-32.
Schanz, H.-J. (2020). Menneskene og alt andet. Forlaget Klim.
Schanz, H.-J. (2014). Filosofi . I: Schanz, H.-J. (red.), 50 ideer der ændrede verden, (s. 39-46). Aarhus Universitetsforlag.
Schmidt, L.-H. (1999). Diagnosis 1 – Filosoferende eksperimenter. Århus Universitetsforlag.
Thielst, P. (2006). Man bør tvivle om alt – og tro på meget. Filosofi ens historie fra Thales til Habermas. Det lille Forlag.
Topping, K.J., & Trickey, S. (2007). Collaborative Philosophical Enquiry for School. British Journal of Educational Psychology, 77 , 271-288. https://doi.org/10.1348/000709906X105328.
Topping, K. J., & Trickey, S. (2014). The Role of Dialog in Philosophy for Children. International Journal of Educational Research, 63, 69-78. htt ps://doi.org/10.1016/j.ijer.2013.01.002
verdensmaalene.dk 2019. Hvad er FN’s Verdensmål for bæredygtig udvikling? FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling udviklet af UNDP’s nordiske kontor, Globale Gymnasier og Mellemfolkeligt Samvirke. www.verdensmaalene.dk/fakta/verdensmaalene
Worley, E., & Worley, P. (2019). Teaching critical thinking and metacognitive skills through philosophical enquiry: A practitioner’s report on experiments in the classroom. Childhood and Philosophy, 15, 1-34.
Worley, P. (2015). If it, anchor it, open it up: A closed, guided questioning technique. I: Weiss, M. (red.), The Socratic handbook. Lit Verlag.
Worley, P. (2016). Fifty new ideas. The Philosophers’ Magazine, 72: First Quarter, 119-120.
Worley, P. (2019a). 100 Ideas for Primary Teachers: Questioning. Bloomsbury.
Worley, P. (2019b). The If-Machine – 30 Lesson Plans for Teaching Philosophy (2. udg.). Bloomsbury Education.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).