Åben skole i Region Sjælland

Forfattere

  • Bettina Buch
  • Mari-Ann Skovlund Jensen
  • Dorrit Hansen
  • Birgit Brænder

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127800

Nøgleord:

åben skole, skole-museum-samarbejde, skole-erhvervsliv-samarbejde, skole-naturinstitutioner-samarbejde, skole-forening-samarbejde, Open School, cooperation between museums and school, cooperation between business and school, cooperation between nature associations and school, cooperation between associations and school, school-partnerships

Resumé

I artiklen gennemgås en undersøgelse af brugen af åben skole i Region Sjællands kommuner. Data udgøres af hjemmesider fra 16 kommuner samt interviews med en kontaktperson fra 14 kommuner. Data er analyseret ud fra ministeriets bekendtgørelses fire kategorier af åben skole-samarbejde: kultur, natur, foreninger, erhvervsliv samt forhold som kommunale strategier og indsatser og graden af forpligtelse for lærerne. Studiet viser, at kommunerne i regionen er godt i gang med at implementere åben skole, men at der er store forskelle kommunerne imellem. Studiet viser, at især samarbejdet med kulturinstitutioner er stærkt, men også foreninger og erhvervsliv er godt repræsenteret. Til slut diskuteres forholdet mellem åben skole og skole uden for skolen, gensidigheden i samarbejdet og områder, der stadig kræver belysning gennem forskning.

In this article a study of Open School in Region Zealand is described. Data consists of homepages from 16 municipalities about Open School and interviews with one contact person from 14 municipalities. Data are analyzed using the four categories for cooperation in the Open School Ministerial Order: cultural institutions, societies for nature, associations, and the business community. Further we look upon the strategies and eff orts made by each municipality and to which degree teachers are obliged to carry out Open School. Although diff erences are found, the study shows that most municipalities in the region have implemented Open School to some degree. The study shows that the cooperation with cultural institutions such as museums is the most wide spread followed by cooperation with associations such as sports associations and the local business communities. Finally, Open School as concept is discussed along with areas that need more research.

Referencer

Andersen, M. D., & Havgry, M. (2016). Tre udfordringer for den åbne skole – et statusbillede på den åbne skole anno 2016. Unge Pædagoger, 3, 38–49.

Aarhus Universitet. Metodeguiden. Snowball sampling. https://metodeguiden.au.dk/

Bekendtgørelse af lov om folkeskolen, LBK nr 1510 af 14/12/2017. https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2017/1510

Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (2015). Kvalitative metoder, tilgange og perspektiver: En introduktion. I: Brinkmann, S. & Tanggaard, L. (red.), Kvalitative metoder. En grundbog (2. udg., s.13-24). Hans Reitzels Forlag.

Buch, B., Brænder, B., Jensen, M.-A., Gents, S. D., & Rasmussen, C. S.(2018). Når leg er for alvor. I: Møller, H. H., Andersen, I. H., Kristensen, K.,& Rasmussen, , C. S. (red.), Leg i Skolen. Forlaget Unge Pædagoger.

Buch, B., Brænder, B., Jensen, M.-A., Gents, S. D., Rasmussen, C. S., & Trolle, J. (2020).

Funktionel tværfaglighed i en forestillet lokalkontekst – åben skole som scenariedi- daktik. I: Knudsen, L. E. D., Jensen, L. L., Thomsen, A. V., & Fredlund, M. (red.), Åben Skole (s.108-126). Syddansk Universitetsforlag.

Cowi (2018). Projektet ’Foreningslivet ind i folkeskolen’. Evaluering. Roskilde Kommune.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2018a). Åben Skole – en kortlægning af skolernes samarbejde med omverdenen.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2018b). Skolernes samarbejde med erhvervslivet.

DGI. (u.å.). Hvad er Den Åbne Skole?https://www.dgi.dk/samarbejd/om-vores-indsatser/programomraader/dgi-skoler-institutioner/aaben-skole/for-foreningen Hammershøj, L. G. (2020). Åben skole som formålsstyret pædagogik: Inspiration til dannelse og kreativitet. Knudsen, L. E.D., Jensen, L. L., Thomsen, A. V., & Fredslund, M. (red.), Åben skole (s.75-90). Syddansk Universitetsforlag.

Hein, G. (2012). Progressive Museum Practice. John Dewey and Democracy. Routledge.

Holst, F. (2016). Musikalske fællesskaber i det tredje rum. Unge pædagoger, 3, 66-75.

Hooper-Greenhill, E. (2007). Museums and Education. Purpose, pedagogy, performance. Routledge.

Hyllested, T., & Rasmussen, C. S. (2013). Skolen i virkeligheden. Forlaget Unge Pædagoger.

Jacobsen, R. H., Bjørnholt, B., Krassel, K. F., Nørgaard, E., Jakobsen, S. T., Flarup, L. H., Munch, L., Møller-Haastrup, T., Nielsen, M. H., & Nygaard, H. (2017). En længere og mere varieret skoledag. Implementerings- og effektundersøgelse. Rapport. VIVE. www.kora.dk

Jensen, L. L. (2020). Dannelse til medborgerskab i den åbne skole: med skoleprojektet GEOkids i Odsherred som omdrejningspunkt. I: Knudsen, L. E. D., Jensen, L. L., Thomsen, A. V., & Fredslund, M. (red.) Åben skole (s.161-180). Syddansk Universitetsforlag.

Johnsen, K., & Andersen, M. D. (ansv.)(2019a). Museernes undervisningspraksis – En national kortlægning af statslige og statsanerkendte museers undervisningspraksis 2018. htt ps://skoletjenestenetvaerk.dk/wp-content/uploads/2019/04/Museernes-undervisningspraksis.

pdf

Johnsen, K., & Andersen, M. D. (ansv.)(2019b). Skolevirksomhedssamarbejde med kommunal

forankring – en undersøgelse af organiseringer og erfaringer. https://skoletjenestenetvaerk.

dk/wp-content/uploads/2019/04/Skole-virksomhedssamarbejde-m-kommunal-forankring.pdf

Kock, B. (2017). Bevægelse og idræt i skolereformen. Unge Pædagoger, 1, 71-78.

Knudsen, G. L., & Olesen, M. B. (2017). Museet i den åbne skole. Læring fra partnerskabers udvikling af undervisningsforløb med anbefalinger til museer, skoler og kommuner.

https://slks.dk/fileadmin/user_upload/0_SLKS/Dokumenter/Museer/Fakta_om_museerne/Videndeling/Museet_i_den_aabne_skole_foelgeforskningsrapport__A4_WEB.pdf

Knudsen, L. E. D. (2016). Åben skole – paradoks og pædagogik. Unge Pædagoger, 3, 3-12.

Knudsen, L.E.D. (2020a). Introduktion. Om baggrund, bredde og sammenhænge i åben skole. I: Knudsen, L. E. D., Jensen, L. L., Thomsen, A. V., & Fredslund, M. (red.), Åben skole (s. 9-25). Syddansk Universitetsforlag.

Knudsen, L. E. D. (2020b). Den didaktiske kiasme: om modsætninger, der jager hinanden i åben skole. I: Knudsen, L. E. D., Jensen, L. L., Thomsen, A. V., & Fredslund, M. (red.)

Åben skole (s. 183-209). Syddansk Universitetsforlag.

Knudsen, L. E. D., Jensen, M. E., & Shakoor, L. R. (2017). Vi vil gerne den der autencitet. Unge Pædagoger, 4, 47-57.

Lejre Kommune (u.å.). Grøn generation. https://www.lejre.dk/borger/børn-unge-og-familie/skole/vores-skoler/groen-generation

Lynggaard, K. (2015). Dokumentanalyse. I: Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.), Kvalitative metoder. En grundbog (2. udg., s.153–168). Hans Reitzels Forlag.

Nationalpark Skjoldungernes land (u.å.). Bliv Skjolunge. htt ps://nationalparkskjoldungernesland.dk/undervisning/bliv-skjoldunge/

Nielsen, C. P., Hansen, A. T., Jensen, V. M., & Arendt, K. S. (2015). Folkeskolereformen. Beskrivelse af 2. dataindsamling blandt elever. Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.

Rosenbäck I. S., & Knudsen, L. E. D. (2020). Pædagogik og partnerskaber – et litteraturreview om samarbejder mellem skoler og lokalsamfund. I: Knudsen, L. E. D., Jensen, L.

L., Thomsen, A.V., & Fredslund, M. (red.), Åben skole (s. 250-265). Syddansk Universitetsforlag.

Schilhab, T. (2017). Læring og dannelse ude. Unge Pædagoger: Hvem Spiller Med i Åben Skole?, 4, 78–85.

Seligmann, T. (red.) (2014). Praksismanual. Samarbejde mellem museer, læreruddannelser, skoler. Museet for samtidskunst.

Shakoor, L. R., & Haastrup, L. (2016). På vej mod partnerskaber i den åbne skole. Unge Pædagoger, 3, 94-102.

Tanggaard, L., & Brinkmann, S. (2015). Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. I: Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.), Kvalitative metoder. En grundbog (2. udg., s. 29-53). Hans Reitz els Forlag.

Downloads

Publiceret

29-06-2021

Citation/Eksport

Buch, B., Skovlund Jensen, M.-A., Hansen, D., & Brænder, B. (2021). Åben skole i Region Sjælland. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 191–213. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127800