Åben skole i Region Sjælland

Forfattere

  • Bettina Buch
  • Mari-Ann Skovlund Jensen
  • Dorrit Hansen
  • Birgit Brænder

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127800

Resumé

I artiklen gennemgås en undersøgelse af brugen af åben skole i Region Sjællands kommuner. Data udgøres af hjemmesider fra 16 kommuner samt interviews med en kontaktperson fra 14 kommuner. Data er analyseret ud fra ministeriets bekendtgørelses fire kategorier af åben skole-samarbejde: kultur, natur, foreninger, erhvervsliv samt forhold som kommunale strategier og indsatser og graden af forpligtelse for lærerne. Studiet viser, at kommunerne i regionen er godt i gang med at implementere åben skole, men at der er store forskelle kommunerne imellem. Studiet viser, at især samarbejdet med kulturinstitutioner er stærkt, men også foreninger og erhvervsliv er godt repræsenteret. Til slut diskuteres forholdet mellem åben skole og skole uden for skolen, gensidigheden i samarbejdet og områder, der stadig kræver
belysning gennem forskning.

Downloads

Publiceret

2021-06-29

Citation/Eksport

Buch, B., Skovlund Jensen, M.-A., Hansen, D., & Brænder, B. (2021). Åben skole i Region Sjælland. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 191–213. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127800