Med Pinocchio i skole
- om udvikling af den professionelle dømmekraft i undersøgelsesfællesskaber
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127798Resumé
Med udgangspunkt i de politiske ønsker om en læreruddannelse, der har mere praksis, analyseres og diskuteres, hvordan praksis kan kvalifi ceres. Artiklen indledes med en påstand om, at en studiemæssig kvalifi cering af praksis ikke skal drives
på afveje af akademisering, men udfordres af høj faglighed i pædagogik, fag og akademiske dyder. Herfra argumenterer vi for et perspektivskifte i forståelsen af praksis, hvor det centrale er refl ekteret arbejde med fokuseret empiri og udvikling af den studerendes dømmekraft. Med udgangspunkt i fænomenet kernepraksis gøres fokuseret empiri til ”kernen” i perspektivskiftet. Vi har valgt at fremhæve et eksempel fra praksis for at argumentere for, at en dialektisk omgang med empiri skaber en refl ekterende sammentænkning af teori og praksis. Den dialektiske arbejdsform er kendetegnet ved at være dynamisk og ved, at den udfordrer de studerendes dømmekraft ved at bringe viden, didaktik og erfaring i spil i forhold til den fokuserede empiri. Afslutningsvis foreslår vi etablering af undersøgelsesfællesskaber som rammesættende for et rum, hvor refl eksion og dømmekraft kan faciliteres. I disse fællesskaber skaber teori og praksis mulighed for at kvalifi cere empirien og dermed den studerendes praksis og faglige refl eksion. Endelig konkretiseres fokuseret empiri, som det kan tage form i et refl ekteret undersøgelsesfællesskab.
Referencer
Benner, D. (1980). Das Theorie-Praxis-Problem in der Erziehungswissenschaft und die Frage nach Prinzipien paedagogischen Denkens und Handlens. Zeitschrift für Pädagogik, 26(4), 485-497.
Boll, B., & Nielsen, L. (2017). Introduktion til begrebet dømmekraft. UCN.
Böwadt, P. R. (2021). En mere praksisnær læreruddannelse? Udkast til en forskningsoversigt.
Københavns Professionshøjskole.
Danmarks Lærerforenings folkeskoleideal. https://www.dlf.org/media/12993193/folkeskoleideal_fuld_version_.pdf
Dysthe, O. (1997). Det fl erstemmige klasserum. Klim.
Forzani, F. M. (2014). Understanding ‘Core Practices’ and ‘Practice-Based’ Teacher Education: Learning from the Past. Journal of Teacher Education, 65(4), 357-368.
Freese, A. R. (1999). The role of reflection on preservice teachers´ development in the context of a professional devel-opment school. Teaching and Teacher Education, 15, 895-909.
Frostholm, C. Y. (2018). Træmuseet. Politisk Revy.
Gadamer, H.-G. (2004). Sandhed og metode. Systime.
Grossman, P., Hammerness, K., & McDonald, M. (2009). Redefining teaching, re-imagining teacher education. Teachers and Teaching, 15(2), 273-289.
Höffe, O. (1993). Immanuel Kant. I: Jensen, K. K., Filosofi . Nyere tid fra Bacon til Nietsche (s.196-228). Politikens Forlag.
Haase, S. (2018). Den skønnede evidens. Tidsskrift for professionsstudier, 26, 74-84.
Jenset, I. S. (2018 ). Researching pratice-based teacher education. Acta Didactica, 12(3).
Jenset, I. S., Klett e, K., & Hammerness, K. (2018). Grounding Teacher Education in Practice
Around the World. Journal of Teacher Education, 69(2), 184-197.
Korthagen, F. A. (2001). Linking Practice and Theory. Routledge.
Loughran, J. (1996). Developing Refl ective Pratice. Falmer Press.
Oettingen, A. v. (2018). Pædagogisk forskning mellem teori, empiri og praksis. I: Oettingen, A. v., Empirisk dannelsesforskning (s. 19-62). Hans Reitzels Forlag.
Oettingen, A. v., & Thorgård, K. (2019). Universitetsskolen. Dafolo.
Professionsideal for Danmarks Lærerforening. https://www.dlf.org/media/7656831/profesionsideal_endelige-version.pdf
Schön, D. A. (1982). The Refl ective Practioner. Basic Books.
Slott ved, M., Foged, S. K., & Nøhr, K. (2019). Læreruddannelse i et internationalt perspektiv.
En litteraturkortlægning . VIVE.
Uddannelses- og Forsknngsministeriet (14. august 2020). Læreruddannelsen skal tættere på praksis. https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2020/laereruddannelsen-skal-taettere-pa-praksis
Uddannelses- og Forsknngsministeriet (27. november 2020). Minister sætt er gang i arbejdet med at udvikle læreruddannelsen. https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2020/minister-saetter-gang-i-arbejdet-med-at-udvikle-laereruddannelsen
Uddannelses- og Forsknngsministeriet (27. november 2020). Nytænkning af læreruddannelsen. htt ps://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2020/fi ler/notat-om-udvikling-af-laereruddannelsen.pdf
Weisdorf, A. K. (2020). Læreruddannelsen i et globalt perspektiv. Danske Professionshøjskoler.
Wiberg, M. (2014). Evidence-based Methods and Conforming Judgemant. Cursiv, 14, 51-65.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 Forfatter og tidsskrift

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
Studier i læreruddannelse og -profession modtager kun manuskripter som ikke tidligere har været publiceret i nordiske tidsskrifter og ikke er samtidigt er indsendt til andre tidsskrifter.
Forfattere giver tidsskriftet ret til første publicering og bevarer deres ophavsret.
Udgivne artikler er omfattet af Creative Commons licens CC BY-NC-ND. By (navngivning), NC, (non commerical), ND (no derivatives). Den tillader alene spredning af værket til offentligheden, dvs. downloade og dele dem med andre, så længe dit værk krediteres, ikke ændres eller anvendes komercielt. https://creativecommons.org/share-your-work/).