Mentorsamtaler og professionel udvikling for nye lærere

Forfattere

  • Lisbeth Lunde Frederiksen
  • Elisabeth Halse

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127797

Resumé

Artiklen præsenterer en empirisk undersøgelse af mentoring af nye lærere. I artiklen spørges til, hvad der henholdsvis befordrer og hæmmer at praktisere mentoring for nye lærere med fokus på professionel udvikling. Mentoring på fi re skoler i samme kommune blev fulgt et år. Skolerne var udpeget af kommunen ud fra parametre om forskellighed i forhold til størrelse og erfaringer med mentoring på skolen og ud fra villighed i at deltage i projektet. Undersøgelsen viser, at ledelsens opmærksomhed på professionel udvikling, muligheden for observation, gruppementoring, hvordan man forstår mentors rolle, og udvælgelse af mentor herunder mentorkompetencer ser ud til at have betydning. Dett e udfoldes i artiklen.

Downloads

Publiceret

2021-06-29

Citation/Eksport

Lunde Frederiksen, L., & Halse, E. (2021). Mentorsamtaler og professionel udvikling for nye lærere. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 135–151. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127797