At blive til som lærer og gøre det usynlige synligt

- kultiveringen af kritiske lærerkompetencer

Forfattere

  • Rikke Alberg Peters
  • Keld Skovmand

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127790

Nøgleord:

Kritisk diskursanalyse, kritiske kompetencer, denaturalisering af lærerrollen , myndiggørelse, læreplansanalyser, Critical discourse analysis, critical competencies, denaturalisation of the teacher role, empowerment, curriculum studies

Resumé

Artiklen er en empirisk undersøgelse af, hvordan brugen af kritisk diskursanalyse i arbejdet med bachelorprojektet i læreruddannelsen muliggør en særlig dannelse til lærer gennem opøvelse og kultivering af kritiske kompetencer. Med artiklen ønsker vi at komme bagom generaliserende forståelser af teori i læreruddannelsen og sætt er derfor fokus på, hvordan de studerende konkret har arbejdet med bestemte nøglebegreber i relation til deres undervisningsfag. Formålet er at undersøge, hvordan lærerstuderende opfatt er og bruger diskursanalyse, hvordan teorien spiller sammen med andre teorier, og hvilken betydning diskursanalysen har for de studerendes forståelse af det grundskolefag og den praksis, deres opgave rett er sig imod. Analysen af fi re bachelorprojekter og fire interviews viser, at diskursanalysen har et særligt potentiale i forhold til at myndiggøre de studerende, fordi de som (kommende) lærere får kompetencer til at kaste et kritisk blik på de magtforhold, der styrer praksis, og derved skaber sig handlefrihed inden for de institutionaliserede rammer, lærere er underlagt.

This article is an empirical study of the use of critical discourse analysis (CDA) in the bachelor project/assignment. CDA enables the formation of a specific teacher identity through the cultivation of the students’ critical competencies. Our aim is to move away from generalizing understandings of the role of theory in teacher education and focus on how students have analysed specifi c key concepts in relation to their teaching subjects. The purpose is to investigate how teacher students perceive and use CDA and what signifi cance CDA has for the students’ understandings of their teaching subject and the practice that their project is aimed at. Our analysis of four bachelor projects and interviews shows that CDA has a specific potential to empower the students because they, as (future) teachers gain competencies to critically analyse the power relations which govern and control practice and thereby gain a certain freedom of action within those existing institutional frameworks.

Referencer

Biesta, G. J. J. (2011). God uddannelse i målingens tidsalder – etik, politik, demokrati. Klim.

Biesta, G. J. J. (2014). Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik. Klim.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2012). Fælles mål i folkeskolen. en undersøgelse af lærernes brug af fælles mål.

Fairclough, N. 1993 [1992]. Discourse and social change. Polity Press.

Fairclough, N. (2008a). En social teori om diskurs. I: Halskov Jensen, E. (red.), Norman Fairclough, Kritisk diskursanalyse: en tekstsamling (s. 15-62). Hans Reitzels Forlag.

Fairclough, N. (2008b). Kritisk diskursanalyse som samfundsvidenskabelig metode. I: Halskov Jensen, E. (red.), Norman Fairclough, Kritisk diskursanalyse. En tekstsamling (s. 93-118). Hans Reitzels Forlag.

Foucault, M. (2005 [1969]). Vidensarkæologien. Philosophia.

Foucault, M. (2007 [1978]). What is Critique? I: Lotringer, S. (red.), The Politics of Truth (s.41-81). Semiotext(e).

Illum Hansen, T., & Skovmand, K. (2011). Fælles mål og midler. Læremidler og læreplaner i teori og praksis. Klim.

Laclau, E., & Mouff e, C. (2013 [1985]). Hegemony and Socialist Strategy. Towards a Radical Democratic Politics (2. udgave). Verso.

Olsen, J. V. (2016). Ministeriet: Vi har opfundet ’læringsmålstyret undervisning’. htt ps://

www.folkeskolen.dk/585208/ministeriet-vi-har-opfundet-laeringsmaalstyret-undervisning

Phillips, L. (2015). Diskursanalyse. I: Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.), Kvalitative metoder: En Grundbog (2. udgave, s. 297-320). Hans Reitzels Forlag.

Schmidt, J. R. (2018). Dokument- og diskursanalyse. I: Engsig, T. T. (red.), Empiriske undersøgelser og metodiske greb. Grundbog til de pædagogiske professionsuddannelser (s. 75-101). Hans Reitzels Forlag.

Skovmand, K. (2016). Uden mål og med – forenklede fælles mål? Hans Reitzels Forlag.

Skovmand, K. (2019a). Bilag til I bund og grund – reformer uden fundament? Se Ekstramaterialer til bogen via dette link: https://hansreitzel.dk/products/i-bund-og-grundbog-49921-9788741274744

Skovmand, K. (2019b). I bund og grund – reformer uden fundament? Hans Reitzels Forlag.

Skovmand, K. (2019c). Folkeskolen – efter læringsmålstyringen? Hans Reitzels Forlag.

Skovmand, K., & Tanggaard, L. (2020). Hvad vi taler om, når vi taler om at lære. Hans Reitzels Forlag.

Undervisningsministeriet (2014). Eksperten om målstyret undervisning og læring. Interview med Jens Rasmussen. http://www.uvm.dk/Den-nye-folkeskole/Udvikling-af-undervisning-og-laering/Maalstyret-undervisning-og-laering/Faelles-Maal/Eksperten-om-maalstyret-undervisning-og-laering

Undervisningsministeriet (2017). Forsker om målstyret undervisning og læring. Forsker om læringsmålstyret undervisning og læring koege.dk › media › ESDH › committees › Ukendt.

Undervisningsministeriet (2019). Dansk. Faghæfte 2019.

Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (1999). Diskursanalyse som teori og metode. Samfundslitteratur.

Downloads

Publiceret

29-06-2021

Citation/Eksport

Alberg Peters, R., & Skovmand, K. (2021). At blive til som lærer og gøre det usynlige synligt: - kultiveringen af kritiske lærerkompetencer. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 113–134. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127790