At blive lærer i den skolebaserede læreruddannelse

- om lærerstuderende på den skolebaserede læreruddannelse og deres oversættelser og anvendelser af læreruddannelsens teorier på deres vej mod at blive lærere

Forfattere

  • Anne Mette Hald

DOI:

https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127788

Resumé

I den traditionelle læreruddannelse skal de lærerstuderende gennemgå et længere forløb på læreruddannelsen, før de får erfaring med skolens praksisser. For de lærerstuderende i den skolebaserede læreruddannelse ser det anderledes ud. De
arbejder fra starten af deres uddannelse som lærere i en 1/3 lønnet stilling i en skole, samtidigt med at de uddanner sig til lærere. Dermed får deres erfaringer fra skolens praksisser i højere grad forrang. I denne artikel tages der afsæt i de lærerstuderende på den skolebaserede læreruddannelse og deres oplevelser og erfaringer med teori-praksisforbindelser og muligheden for oversætt else mellem dem. Der argumenteres for, at hvis erfaringer fra skolens praksis kommer først eller samtidigt, kan det bidrage til, at de studerende fi nder læreruddannelsens teoretiske viden relevant. Praksiserfaringerne kan spille en rolle som diskussionspartner til læreruddannelsens teoretiske viden.

In the traditional teacher education, the students must gain theoretical knowledge before being exposed to a teaching situation where they apply this knowledge. For the teacher students in the school-based teacher education, it looks different. From the beginning of their education they work as teachers in a paid 1/3 position in a school at the same time as they study the curricular at the teacher education. This gives priority to their experiences from the school over the theory from the teacher education. Based on the experiences of the teacher students at the school-based teacher education, this article explores the translation between the theory-based education and the practices they are exposed to during their education. The article argues that if the teacher students are exposed to the school’s practices before or at the same time as the theoretical knowledge, then it can contribute to the students finding the teacher education’s theoretical knowledge more relevant. The experiences with the school’s practices can play a role as discussion partner to the theoretical knowledge.

Referencer

Akkerman, S. F., & Bakker, A. (2012). Crossing Boundries between School and Work During Apprenticeship, Vocations and Learning, 5, 153-173.

Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2008). Tolkning och refl eksion. Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur.

Biesta, G. J. J. (2014). Den smukke risiko I uddannelse og pædagogik. Forlaget Klim.

Boolsen, M. W. (2010). Kvalitative analyser. At finde årsager og sammenhænge. Hans Reitzels Forlag.

Borgnakke, K. (2013). Etnografiske metoder i uddannelsesforskningen – mellem klassiske traditioner og senmoderne udfordringer. Københavns Universitet.

Danske Professionshøjskoler (2019). Fakta om læreruddannelsen. https://danskeprofessionshøjskoler.dk/wpcontent/uploads/2019/06/Fakta-oml%C3%A6reruddannelsen.pdf

Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (red.) (2005). Preparing Teachers for a Changing World.

What teachers Should Learn and Be Able to Do. Jossey-Bass.

Delamont, S. (2012). Introduction: Leaving Damascus. I: Delamont, S. (red.), Handbook of Qualitative Research in Education (s. 1-20). Edward Elgar.

Dewey, J. (2008). Erfaring og opdragelse. Hans Reitzels Forlag.

Duch, H. (2019). På diplom. At lære som voksen. Gyldendal.

Grensjö, B. (2003). Pedagogik i arbetslivet; Tysta, tystnande och tystade kunskaper. Pedagogiska institutionen, Umeå Universitet.

Gulløv, J. (2015). Dømmekraft i praksis. En antropologisk undersøgelse af professionelle på en skole. Ph.d. afh andling. Roskilde Universitet

Haastrup, L., Hasse, C., Jensen, T. P., Knudsen, L. E. D, Laursen, P. F., &Nielsen, T. K., (2013). Brobygning mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelserne – Sammenfattende rapport. KORA

Hager, P., & Hodkinson, P. (2009). Moving beyond the metaphor of transfer of learning. British Educational Research Journal, 35(4), 619–638.

Hald, A. M. (2018). At blive en kompetent lærer. Et praksisbaseret studie af nye læreres håndteringer af ekstra-curriculære aktiviteter. Ph.d. afhandling. Roskilde Universitet.

Hersom, H. (2014). Den skolebaserede læreruddannelse – læring via praksis? Anden evalueringsrapport. Roskilde Universitet.

Illeris, K. (2013). Transformativ læring og identitet. Samfundslitteratur.

Jacobsen, B., Tanggaard, L., & Brinkmann, S. (2010). Kvalitative metoder: En grundbog. Hans Reitzels Forlag

Johansen, B. M., & Frederiksen, L. L. (2013). Teori og praksis i de danske professionsuddannelser. Nordisk barnehageforskning, 6, 1-12.

Kamstrup, A. K. (2015). Teori og praksis som fænomener; en empirisk analyse af hvordan teori og praksis bliver til på lærer- og diplomingeniøruddannelsen. Ph.d.-afh andling. Institut for

Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.

Kirkeby, I. M., Gitz -Johansen, T., & Kampmann, J. (2005). Samspil mellem fysisk rum og hverdagsliv i skolen. I: Larsen, K. (red.), Arkitektur, krop og læring (s. 43-68). Hans Reitzels Forlag.

Knudsen, L. E. D. (2012). Teori og praksis i læreruddannelsen: kundskabsformer, kultur og kropslighed. Ph.d.-afh andling. Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.

Laursen, P. F. (2008). Det er i praksis, man virkelig lærer noget. I: Bjerregaard, H. (red.), Tango for to; teori og praksis i læreres professionsudvikling (s. 39-60). Dafolo.

Lejonberg, E., Elsted, E., & Hunskaar, T. S. (2017). Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler. Uniped, 40(1), 68-85.

Lund, H. J., & Nielsen, L. B. (2020). Viden i læreruddannelsen – en analysemodel. Studier i læreruddannelse og -profession, 5(1), 135-156.

Lund, L., & Thingholm, H. B. (red.) (2018). Empirisk Didatik. Udfordringer, refl eksioner og potentialer i forskellige pædagogiske praksisser. Dafolo.

Mezirow, J. (2000). Learning to Think Like an Adult: Core Concepts of Transformation Theory. I: Mezirow, J. & Associates (red.), Learning as Transformation (s. 3-34). Jossey-Bass.

Nielsen, T. K. (2014). Teori og praksis i professions-bacheloruddannelserne; Et systematisk review.

Ph.d.-afh andling. Institut for Uddannelse og Pædagogik, Aarhus Universitet.

Postholm, M. B., & Skrøvset, S. (2013). The Researcher reflecting on her own role during action research. Educational Action Research 21(4), 506-518.

Rasmussen, J., Bayer, M., & Brodersen, M. (2010). Komparativt studium af indholdet i læreruddannelser i Canada, Danmark, Finland og Singapore. Rapport til Regeringens Rejsehold.

Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet.

Rouse, J. (2007). Social Practices and Normativity. Philosophy of the Social Sciences 37(1), 1-11.

Schatz ki, T. R. (2012). A Primer on Practices. I: Higgs, J, Barnett , R., Billett , S, Hutchings,

M., & Trede, F. (red.), Practice-Based Education Perspectives and Strategies (s. 13-26). Springer.

Schmidt, C., & Helms, S. (2010). Følgeforsknings- og udviklingsprojekt om Den skolebaserede

læreruddannelse ved University College Sjælland (UCSJ), Første evalueringsrapport. Roskilde Universitet.

Tanggaard, L., & Brinkmann, S. (2010). Interviewet: Samtalen som forskningsmetode. I: Brinkmann, S., & Tanggaard, L. (red.), Kvalitative metoder: en grundbog (s. 463-479). Hans Reitzels Forlag.

Uddannelses- og Forskningsministeriet (2020). Nytænkning af læreruddannelsen – et ambitiøst udviklingsarbejde. https://ufm.dk/aktuelt/pressemeddelelser/2020/filer/notat-om-udvikling-af-laereruddannelsen.pdf

Wahlgren, B., & Aarkrog, V. (2012). Transfer. Kompetence i en professional sammenhæng. Aarhus Universitetsforlag.

Downloads

Publiceret

29-06-2021

Citation/Eksport

Hald, A. M. (2021). At blive lærer i den skolebaserede læreruddannelse: - om lærerstuderende på den skolebaserede læreruddannelse og deres oversættelser og anvendelser af læreruddannelsens teorier på deres vej mod at blive lærere. Studier I læreruddannelse Og -Profession, 6(1), 073–091. https://doi.org/10.7146/lup.v6i1.127788