Stressdiskurser i det senmoderne lærerliv
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v4i1.117989Nøgleord:
Lærergerning, arbejdslivsfortællinger, folkeskoleliv, arbejdsrelateret stress, diskursstudierResumé
Arbejdsrelateret stress blandt lærere udgør en stigende udfordring i de Skandinaviske
lande. I Danmark er stress og andre psykiske belastningsreaktioner årsag til
halvdelen af alle tidlige invalidepensioneringer. Gennem arbejdslivsfortællinger fra
lærere, invalidepensionerede lærere samt øvrige aktører i folkeskolen, sætt er artiklen
fokus på oplevede udfordringer i lærergerningen. Gennem artiklen konkluderes
det, at der i særlig grad opleves udfordringer i relation til ændrede forventninger fra
det omkringliggende samfund og det politiske system, som har betydning for den
måde lærerens rolle og ansvarsområde anskues på. Desuden italesætt es det som
udfordrende at balancere mellem nærhed og distance i relationsarbejdet. Slutt eligt
beskriver nogle lærere, hvordan det kan være vanskeligt at tale åbent om oplevede
stressbelastninger – både hos sig selv og kollegaer, hvilket kan vanskeliggøre at
man kommer udfordringer til livs.
Referencer
Swedish school teachers – a cross-sectional analysis. BMC Public Health, 16, 823. htt ps://
doi.org/10.1186/s12889-016-3498-7
Bager, A. (2015). Theorising and Analysing plurivocality and dialogue in organizational and leadership
development practices – discussion and discourse analysis of dialogic practices in a
leadership development forum. Aalborg Universitetsforlag. Ph.d.-serien for Det Humanistiske
Fakultet, Aalborg Universitet.
Bakhtin, M. (1986). Speech Genres and Other Late Essays. Austin, Texas: University of Texas
Press.
Burns, R. A, & Machin, A. M. (2012). Employee and Workplace Well-being: A Multi-level
Analysis of Teacher Personality and Organizational Climate in Norwegian Teachers
from Rural, Urban and City Schools. Scandinavian Journal of Educational Research, 57(3),
309-324. htt ps://doi.org/10.1080/00313831.2012.656281
Chase, S. E. (2011). Narrative Inquiry: Still a Field in the Making. I: Denzin, N. K., & Lincoln,
Y. S. (red.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (s. 421-434). Thousand Oaks,
California: Sage Publications.
Clarke, A. (2005). Situational Analysis – Grounded Theory After the Postmodern Turn. Thousand
Oaks, California: Sage Publications.
Fairclough, N. (2001). The Discourse of New Labour: Critical Discourse Analysis. I: Wetherell,
M., Taylor, S., & Yates, S. J. (red.), Discourse as data – A Guide for Analysis. Thousand
Oaks, California: Sage Publications.
Fairclough, N. (2008.) Kritisk Diskursanalyse – en tekstsamling. Halskov Jensen, E. (red.).
København: Hans Reitz els Forlag.
Fairclough, N., & Fairclough, I. (2012). Political Discourse Analysis – a method for advanced
students. London: Routledge.
Gee, J. P. (1999). An introduction to discourse analysis. Theory and method. London: Routledge
Griffi th, J., Steptoe, A., & Cropley, M. (1999). An investigation of coping strategies associated
with job stress in teachers. British Journal of Educational Psychology, 69(4), 517–531.
Halkier, B. (2008). Fokusgrupper. 2. udg. Frederiksberg: Samfundslitt eratur.
Huberman, M., Grounauer, M.-M., & Marti, J. (1993). The lives of teachers. London: Cassell.
Kappelgaard, L. (2016). Hvordan har jeg det i dag? Et diskursstudieperspektiv på selvmonitoreringspraksisser
og -teknologier. Aalborg Universitetsforlag. Ph.d.-serien for Det Humanistiske
Fakultet, Aalborg Universitet. htt ps://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00055
Kreiner, S., & Mehlbye, J. (2000). Arbejdsmiljøet i folkeskolen. AKF-Forlaget. Rapport.
Kyriacou, C. (2001) Teacher Stress: Directions for future research. Educational Review, 53(1),
27-35.
Kyriacou, C., & Sutcliff e, J. (1977). Teacher Stress: a review. Educational Review, 29(4), 299-
306.
Lacan, J. (1977). The function and field of speech and language in psychoanalysis. I: Écrits:
a selection (s. 30-113). New York: W. W. Norton.
Laclau, E. (1990). New Refl ections on the Revolution of Our Time. London: Verso.
Laclau, E. (1997). Populistisk brud og diskurs. I: Jensen, C. (red.), Demokrati og Hegemoni.
København: Akademisk Forlag.
Laclau, E. (2001). Theory Democracy and the left: An interview with Ernesto Laclau. University
of Essex. SUNY at Buff alo
Laclau, E., & Mouff e, C. (2014). Hegemony and Socialist Strategy Towards a Radical Democratic
Politics (2. udg.). London: Verso.
Nerdrum, P., Geirdal, A. Ø., & Høglend, P. A. (2016). Psychological Distress in Norwegian
Nurses and Teachers over Nine Years. Professions and Professionalism, 6(3). htt ps://doi.
org/10.7577/pp.1477
Nicolini, D. (2009). Zooming In and Out: Studying Practices by Switching Theoretical
Lenses and Trailing Connections. Organization Studies 30(12), 1391-1418.
Nicolini, D. (2012). Practice Theory, Work & Organization – An Introduction. Oxford University
Press.
Richards, J. (2012). Teacher Stress and Coping Strategies: A National Snapshot. The Educational
Forum, 76(3), 299-316.
Scollon, R. (2003). The Dialogist in a Positivist World: Theory in the Social Sciences and the
Humanities at the End of the Twentieth Century. Social Semiotics, 13(1), 71-88.
Scollon, R., & Scollon, S. W. (2004). Nexusanalysis. London: Routeledge.
Sheffi eld, D., Dobbie, D., & Carrolla, D. (1994). Stress, social support, and psychological and
physical wellbeing in secondary school teachers. Work & Stress: An International Journal
of Work, Health & Organizations, 8(3), 235-243.
Staunæs, D., & Søndergaard, D. M. (2005). Interview i en tangotid. I: Järvinen, M., & Mik-
Meyer, N. (red.) Kvalitative metoder i et interaktionistisk perspektiv. København: Hans Reitzels
Forlag.
Wu, S., Li, J., Wang, M., Wang, Z., & Li, H. (2006). Intervention on occupational stress
among teachers in the middle schools in China. Stress and Health, 22(5), 329–33.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.