Caseanalyse i læreruddannelsen
DOI:
https://doi.org/10.7146/lup.v3i1.103020Nøgleord:
caseanalyse, læreruddannelse, professionsdidaktik, almen didaktik, selvstudResumé
Resumé
Artiklen tilbyder et teoretisk og empirisk blik på underviserens arbejde med caseanalyser inden for læreruddannelsen. Ambitionen er primært at udvikle en analytisk model på et professionsdidaktisk grundlag og sekundært at afklare, hvordan analysen empirisk kan håndteres inden for rammerne af en professionel praksis, hvor der er travlt med at undervise. Undersøgelsens væsentligste teoretiske resultater er, at den analytiske model kan forstås som en række delanalyser: en kontekst-, en handlings-, en baggrunds-, en udviklings- og en resultatanalyse. Empirisk er der tale om mindst to sammenhængende caseanalyser forskudt i tid, hvor den første kvalificerer det indgreb, der afprøves i den anden. Artiklen henvender sig primært til undervisere og forskere ved professionshøjskolerne, men er relevant for alle, der arbejder med undervisning.
Abstract
The article offers a theoretical and empirical view on case analysis performed by teacher trainers. First of all, the ambition is to develop an analytical model based on educational theory relevant for teacher training, secondly to identify how the case analysis can be applied within a professional practice focusing on teaching. The main results of the research are that the analytical model can be understood as a number of minor analyses each with their own research question: a context, an action, a background, a development and a result analysis. Empirically we speak of at least two intertwined case analyses shifted in time. The first analysis qualifies the pedagogical action that is tested in the second. The article is primarily addressed to teacher trainers and researchers within teacher education, however, it is relevant to everyone reflecting on teaching.
Referencer
Adl-Amini, Bijan & Künzli, Rudolf (1991). Didaktische Modelle und Unterrichtsplanung. Weinheim und München, Juventa Verlag. Albrechtsen, Thomas (2015) Professionelle læringsfællesskaber – teamsamarbejde og undervisningsudvikling. Frederikshavn, Dafolo. Albrechtsen, Thomas & Kvols, Anja (2016). Læreruddanneres professionelle læring. Et Litteraturreview. Danske Professionshøjskoler. Bayer, Martin, Burchardt, Mette, Bøndergaard, Jette, Laursen, Per Fibæk & Plauborg, Helle (2004). Læreres læring – aktionsforskning I folkeskolen. Forlaget CV Køben-havn & Nordsjælland, KLEO. Bengtsen, Søren S.E. & Qvortrup, Ane (2013). Didaktikkens nerve. I: Qvortrup, Ane & Wi-berg, Merete, Læringsteori og didaktik. København, Hans Reitzels Forlag. Benner, Dietrich (2001): Hauptströmungen der Erziehungswissenschaft. Weinheim und Basel, Beltz Verlag. Blanketz, Herwig: Theorien und Modelle der Didaktik, Juventa Verlag, Weinheim und München 1986. Biesta, Geert (2014): Den smukke risiko i uddannelse og pædagogik. Klim, Århus. Brekke, Mary & Tiller, Tom (red.) (2014). Læreren som forsker. Århus, Klim. Brookfield, Stephen (2013). Teaching for Critical Thinking. I: Wang, Victor C.X. Hand-book of Research on Teaching and Learning in K-20 Education. Hershey PA, IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-4666-4249-2 Dale, Erling Lars (1999): Pædagogik og professionalitet. Århus, Forlaget Klim. Dewey, John (2005). Demokrati og uddannelse. Århus, Forlaget Klim. Dewey, John (2009). Hvordan vi tænker. Århus, Forlaget Klim. Flyvbjerg, Bent (2010). Fem misforståelser om casestudiet. I: Brinkmann, Svend & Tanggaard, Lene, Kvalitative metoder. København, Hans Reitzels Forlag. Gundem, Bjørg B (2011). Europeisk didaktikk – tenkning og viten. Oslo, Universitetsforlaget. Habermas, Jürgen (1981). Theorie des kommunikativen Handels. Band 1. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag. Hedegaard, Karen Marie & Krogh-Jespersen, Kirsten (red.) (2011). Professionsdidaktik. Århus, Klim. Helmke, Andreas (2009). Unterrichtsqualität und Lehrerprofessionalität. Seelze-Velber, Kallmeyer in Verbindung mit Klett, Friedrich Verlag GmbH. Jank, Werner & Meyer, Hilbert (2002). Didaktische Modelle. Berlin, Cornelsen Scriptor. Krogh, Ellen, Qvortrup, Ane & Christensen, Torben Spanget (2016). Almen didaktik og fagdidaktik. Frederiksberg, Frydenlund. Korthagen, Fred A.J. (2001). Linking Practice and Theory. Mahwah, New Jersey, London, Lawrence Arlbaum Associates, Publishers. Korthagen, Fred A.J. (2016). Pedagogy of Teacher Education. I: Loughran, M.L. Hamilton (eds.), International Handbook of Teacher Education. Singapore, Springer Science+ Business Media. DOI 10.1007/978-981-10-0366-0_8 Kron, Friederich W. (2004). Grundwissen Didaktik. München, Ernst Reinhardt, GmbH & Co KG, Verlag. Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2015). Interview. København, Hans Reitzels Forlag. Lauersen, Per Fibæk (2007). God og effektiv undervisning. I: Brodersen, Peter m.fl., Effektiv undervisning. København, Gyldendal. Lauersen, Per Fibæk (2011). Hvad er undervisning? Hvad er god undervisning? I: Kristensen, Hans Jørgen & Lauersen, Per Fibæk, Gyldendals pædagogikhåndbog. Kø-benhavn, Gyldendal. Madsen, Benedickte (2013). Aktionslæringens landskab. Århus, VIA University College. Meyer, Hilbert (2005). Hvad er god undervisning? København, Gyldendal. Meyer, Hilbert (2016). Udvikling af undervisning. Frederikshavn, Dafolo. Oettingen, Alexander von (2010). Almen pædagogik. København, Gyldendal. Oettingen, Alexander von (2016). Almen didaktik. København, Hans Reitzels Forlag. Pedersen, Peter Møller (2000). Om Jürgen Habermas. I: Olesen, Søren Gytz & Pedersen, Peter Møller, Pædagogik i sociologisk perspektiv.Forlaget PUK, Viborg Seminariet. Plauborg, Helle m.fl (2007). Aktionslæring. København, Hans Reitzels Forlag. Qvortrup, Lars (2017). Professionelle læringsfællesskaber. Frederikshavn, Dafolo. Ramian, Knud (2012). Casestudiet i praksis. København, Hans Reitzels Forlag. Ramian, Knud (2017). ResearchLight. http://knudramian.pbworks.com/w/page/12751748/ResearchLight (lokaliseret 29.12, 2017) Rasmussen, Jens, Kruse, Søren & Holm, Claus. (2007). Viden om uddannelse. København, Hans Reitzels Forlag. Schleiermacher, Friederich (2000). Texte zur Pädagogik. Band 2. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag. Schön, Donald (2001). Den reflekterende praktiker. Århus, Klim. Yin, Robert K (2014). Case study Research. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC, Sage.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Studier i Læreruddannelse og Profession kræver ikke afgivelse af copyright ved publicering. Dvs. at artikler - efter publicering i Studier i Læreruddannelse og -profession - kan udgives i andre sammenhænge, efter anmodning til LUP-redaktionen.
Det indsendte manus må ikke tidligere være blevet publiceret i nordiske tidsskrifter, og det må heller ikke være sendt parallelt til et andet tidsskrift med henblik på at komme i betragtning til at blive publiceret.
For artikler publiceret i 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillades at læsere kan downloade, kopiere, distribuere, udskrive, søge eller linke til og citere fra til ethvert lovligt formål. 'Studier i læreruddannelse og -profession' tillader således ikke at læsere bruger artikler eller dele af dem i egne artikler uden at citere, eller på anden vis anvender dem til kommercielle formål (CC BY-NC)
'Studier i læreruddannelse og -profession tillader at forfatteren kan arkivere publiceret artikel (post-print) på egen institutions bibliotek (Institutional Repository) , hvis samtidigt forfatteren linker til artiklens DOI nummer.