Demokratiske processer og relationer
– unges deltagelse i en institutionel kontekst
DOI:
https://doi.org/10.7146/fppu.v9i2.160999Nøgleord:
demokratiske processer, deltagelse, borgerinddragelse, udsathed, unge, institutionel kontekstResumé
Resumé
At arbejde med demokratiske processer i det sociale arbejde med udsatte borgere er en dilemmafyldt opgave. For hvordan skaber man demokratiske rum, der både engagerer marginaliserede unge og samtidig lever op til demokratiske værdier og målsætninger? Gennem et kvalitativt studie på et kombineret forsorgshjem og botilbud for unge voksne i alderen 18-35, analyserer vi personalets arbejde med demokrati og deltagelse, samt de unges oplevelser heraf. Analysen illustrerer, hvordan deltagelse antager forskellige former, både direkte og repræsentativt, afhængigt af de unges udfordringer. Her bliver personalets relationsarbejde, tilgængelighed og opmærksomhed på de unges individuelle forudsætninger for at deltage, betydningsfulde forhold for den demokratiske kvalitet.
Abstract: Democratic processes and relations in social work with young people
To work with democratic processes in social work with vulnerable citizens is a dilemma-filled task. How do you create democratic spaces that both engage marginalized youth and uphold democratic values and goals? Based on a qualitative study at a combined shelter and residential facility for young adults aged 18-35, this paper analyzes how staff work with democracy and participation, as well as how these processes are experienced by the young residents. The analysis illustrates that participation takes multiple forms, both direct and representative, depending on the challenges faced by the youth. Here, the staff’s relationship work, accessibility and attention to the young people’s individual conditions for participation become important factors for democratic quality.
Referencer
Andersen, J., & Bilfeldt, A. (2014). Rettigheder, empowerment og læring (Bind 5). Aalborg Universitetsforlag.
Andersen, M. L. (2015). Borgerperspektiver som drivkraft i sociale analyser. I M. Harder & M. Appel Nissen (Red.), Socialt arbejde i en foranderlig verden (1. udg., s. 105-117). Akademisk Forlag.
Aage, H. (1994). Demokratiet i økonomisk belysning. Nationaløkonomisk Tidsskrift, 132.
Beresford, P. (2013). Beyond the usual suspects: Towards inclusive involvement – research report. Shaping Our Lives.
Brodkin, E. (2013). Street-level organizations and the welfare state. I E. Brodkin & G. Marston (Red.), Work and the welfare state: Street-level organizations and workfare politics (s. 1-16). Georgetown University Press.
Bruselius-Jensen, M., & Nielsen, A. M. W. (2020). Veje til deltagelse: Nye forståelser og tilgange til facilitering af børn og unges deltagelse (Ungdomsliv Nr. 10). Aalborg Universitetsforlag.
Fallov, M. A. (2013). Boligsocialt arbejde. I J. Guldager & M. Skytte (Red.), Socialt arbejde – teorier og perspektiver (s. 484-509). Akademisk Forlag.
Hansen, K. M. (2010). Borgerinddragelse – et studie af borgerinddragelsen i regioner og kommuner. Syddansk Universitetsforlag.
Jensen, M. C. F., Rasmussen, P. S., Røgeskov, M., Berger, N. P., Fischer, R. H., & Olsen, L. (2024). Socialpædagogisk arbejde: Dilemmaer og muligheder – Inspiration til at undersøge og udvikle borgerens rum for selv- og medbestemmelse i praksis. VIVE. https://www.vive.dk/media/pure/4z6b8lrv/25010965
Jungk, R., & Müllert, N. R. (1989). Håndbog i fremtidsværksteder (2. udg.). Politisk Revy.
Lipsky, M. (2010). Street-level bureaucracy: Dilemmas of the individual in public services. Russell Sage Foundation.
Michels, A., & de Graaf, L. (2010). Examining citizen participation: Local participatory policy making and democracy. Local Government Studies, 36(4), s. 447-491. https://doi.org/10.1080/03003930.2010.494101
Müller, M. (2020). Udsat for inddragelse: Aktiv medborger eller praktisk gris? Dansk Sociologi, 30(3), s. 35-57.
Müller, M., Rømer, M., & Uggerhøj, L. (2024). Increasing the responsiveness of social services to citizen voice across Europe: Citizen experiences of co-creation processes. https://doi.org/10.54337/aau741606862
Rasmussen, G. L. (2023). Medborgerskab og myndighed i social- og pædagogisk arbejde med mennesker med udviklingshæmning. I T. V. Andersen (Red.), Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen (s. 325-341). Hans Reitzels Forlag.
Steno, A. M. (2021). Omsorg, magt og selvbestemmelse. I G. L. Rasmussen & H. Meyer-Johansen (Red.), Social- og specialpædagogiske stemmer: Når pædagoger sætter ord på deres faglighed (s. 179-198). Akademisk Forlag.
Steno, A. M. (2023). Udenfor? Fællesskaber og deltagelsesmuligheder på socialpsykiatriske bosteder. I L. L. Mørck m.fl. (Red.), Fællesskabende praksisser (s. 85-100). Frydenlund Academic.
Steno, A. M., & Hauge, S. (2024). Stemmer fra socialpsykiatrien: Ressourcer. Rettigheder. Recovery. Samfundslitteratur. https://samfundslitteratur.dk/bog/stemmer-fra-socialpsykiatrien
Tortzen, A. (2019). Samskabelse af velfærd. Hans Reitzels Forlag.
Verschuere, B., Vanleene, D., Steen, T., & Brandsen, T. (2018). Democratic co-production. I T. Brandsen, T. Steen, & B. Verschuere (Red.), Co-production and co-creation: Engaging citizens in public services (s. 243-251). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315204956
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Maja Müller, Sarah Westh, Mette Rømer

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
-
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons -licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift. Til og med tidsskriftets Årg. 5 Nr. 2 (2021) er det udgivne materiale underlagt licensen CC Attribution: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ , og efter dette nummer, er det udgivne materiale underlagt licensen CC BY 4.0: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.da
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).