Demokratiske processer og relationer

– unges deltagelse i en institutionel kontekst

Forfattere

  • Maja Müller
  • Sarah Westh
  • Mette Rømer

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v9i2.160999

Nøgleord:

demokratiske processer, deltagelse, borgerinddragelse, udsathed, unge, institutionel kontekst

Resumé

Resumé
At arbejde med demokratiske processer i det sociale arbejde med udsatte borgere er en dilemmafyldt opgave. For hvordan skaber man demokratiske rum, der både engagerer marginaliserede unge og samtidig lever op til demokratiske værdier og målsætninger? Gennem et kvalitativt studie på et kombineret forsorgshjem og botilbud for unge voksne i alderen 18-35, analyserer vi personalets arbejde med demokrati og deltagelse, samt de unges oplevelser heraf. Analysen illustrerer, hvordan deltagelse antager forskellige former, både direkte og repræsentativt, afhængigt af de unges udfordringer. Her bliver personalets relationsarbejde, tilgængelighed og opmærksomhed på de unges individuelle forudsætninger for at deltage, betydningsfulde forhold for den demokratiske kvalitet.

Abstract: Democratic processes and relations in social work with young people
To work with democratic processes in social work with vulnerable citizens is a dilemma-filled task. How do you create democratic spaces that both engage marginalized youth and uphold democratic values and goals? Based on a qualitative study at a combined shelter and residential facility for young adults aged 18-35, this paper analyzes how staff work with democracy and participation, as well as how these processes are experienced by the young residents. The analysis illustrates that participation takes multiple forms, both direct and representative, depending on the challenges faced by the youth. Here, the staff’s relationship work, accessibility and attention to the young people’s individual conditions for participation become important factors for democratic quality.

Forfatterbiografier

Maja Müller

Ph.d. Lektor, Institut for sociologi og socialt arbejde, Aalborg Universitet

Sarah Westh

Cand. Soc., Studielektor, Institut for sociologi og socialt arbejde, Aalborg Universitet

Mette Rømer

Ph.d., Lektor, Institut for sociologi og socialt arbejde, Aalborg Universitet

Referencer

Andersen, J., & Bilfeldt, A. (2014). Rettigheder, empowerment og læring (Bind 5). Aalborg Universitetsforlag.

Andersen, M. L. (2015). Borgerperspektiver som drivkraft i sociale analyser. I M. Harder & M. Appel Nissen (Red.), Socialt arbejde i en foranderlig verden (1. udg., s. 105-117). Akademisk Forlag.

Aage, H. (1994). Demokratiet i økonomisk belysning. Nationaløkonomisk Tidsskrift, 132.

Beresford, P. (2013). Beyond the usual suspects: Towards inclusive involvement – research report. Shaping Our Lives.

Brodkin, E. (2013). Street-level organizations and the welfare state. I E. Brodkin & G. Marston (Red.), Work and the welfare state: Street-level organizations and workfare politics (s. 1-16). Georgetown University Press.

Bruselius-Jensen, M., & Nielsen, A. M. W. (2020). Veje til deltagelse: Nye forståelser og tilgange til facilitering af børn og unges deltagelse (Ungdomsliv Nr. 10). Aalborg Universitetsforlag.

Fallov, M. A. (2013). Boligsocialt arbejde. I J. Guldager & M. Skytte (Red.), Socialt arbejde – teorier og perspektiver (s. 484-509). Akademisk Forlag.

Hansen, K. M. (2010). Borgerinddragelse – et studie af borgerinddragelsen i regioner og kommuner. Syddansk Universitetsforlag.

Jensen, M. C. F., Rasmussen, P. S., Røgeskov, M., Berger, N. P., Fischer, R. H., & Olsen, L. (2024). Socialpædagogisk arbejde: Dilemmaer og muligheder – Inspiration til at undersøge og udvikle borgerens rum for selv- og medbestemmelse i praksis. VIVE. https://www.vive.dk/media/pure/4z6b8lrv/25010965

Jungk, R., & Müllert, N. R. (1989). Håndbog i fremtidsværksteder (2. udg.). Politisk Revy.

Lipsky, M. (2010). Street-level bureaucracy: Dilemmas of the individual in public services. Russell Sage Foundation.

Michels, A., & de Graaf, L. (2010). Examining citizen participation: Local participatory policy making and democracy. Local Government Studies, 36(4), s. 447-491. https://doi.org/10.1080/03003930.2010.494101

Müller, M. (2020). Udsat for inddragelse: Aktiv medborger eller praktisk gris? Dansk Sociologi, 30(3), s. 35-57.

Müller, M., Rømer, M., & Uggerhøj, L. (2024). Increasing the responsiveness of social services to citizen voice across Europe: Citizen experiences of co-creation processes. https://doi.org/10.54337/aau741606862

Rasmussen, G. L. (2023). Medborgerskab og myndighed i social- og pædagogisk arbejde med mennesker med udviklingshæmning. I T. V. Andersen (Red.), Social- og specialpædagogik i pædagoguddannelsen (s. 325-341). Hans Reitzels Forlag.

Steno, A. M. (2021). Omsorg, magt og selvbestemmelse. I G. L. Rasmussen & H. Meyer-Johansen (Red.), Social- og specialpædagogiske stemmer: Når pædagoger sætter ord på deres faglighed (s. 179-198). Akademisk Forlag.

Steno, A. M. (2023). Udenfor? Fællesskaber og deltagelsesmuligheder på socialpsykiatriske bosteder. I L. L. Mørck m.fl. (Red.), Fællesskabende praksisser (s. 85-100). Frydenlund Academic.

Steno, A. M., & Hauge, S. (2024). Stemmer fra socialpsykiatrien: Ressourcer. Rettigheder. Recovery. Samfundslitteratur. https://samfundslitteratur.dk/bog/stemmer-fra-socialpsykiatrien

Tortzen, A. (2019). Samskabelse af velfærd. Hans Reitzels Forlag.

Verschuere, B., Vanleene, D., Steen, T., & Brandsen, T. (2018). Democratic co-production. I T. Brandsen, T. Steen, & B. Verschuere (Red.), Co-production and co-creation: Engaging citizens in public services (s. 243-251). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315204956

Downloads

Publiceret

2025-11-07

Citation/Eksport

Müller, M., Westh, S., & Rømer, M. (2025). Demokratiske processer og relationer: – unges deltagelse i en institutionel kontekst. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 9(2), 10. https://doi.org/10.7146/fppu.v9i2.160999