Forældreforståelser i pædagogisk praksis

– om forældresamarbejde i daginstitutioner

Forfattere

  • Allan Westerling
  • Pernille Juhl

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v9i1.156768

Nøgleord:

Forældresamarbejde, forældreskab, pædagogisk praksis, interviews, survey

Resumé

DK

Artiklen handler om forældresamarbejde i daginstitutioner er og baseret på analyser af surveydata (n=104) samt 4 gruppeinterviews med pædagoger (n=25) fra 6 daginstitutioner i to forskellige danske kommuner. I artiklen undersøger vi forståelser af forældre i pædagogisk praksis på småbørnsområdet. Analyserne viser, at pædagogisk personale oplever flertallet af forældre som imødekommende og engagerede. Når samarbejde med forældre alligevel kan opleves som vanskeligt, er det særligt i situationer, hvor samarbejdet handler om en bekymring for børn. I sådanne tilfælde trækker det pædagogiske personale på kategorier som ’overfølsomme’ forældre, som kan stå i vejen for at møde forældrene åbent. Omvendt viser analysen, hvordan kategorierne opløses, når pædagoger får mulighed for at reflektere sammen og forholde sig mere udforskende til forældre.

UK

Understandings of parents in professional practice
The article is about parental collaboration in ECEC institutions. We draw on empirical material derived from survey data (n=104) as well as transcripts from four group interviews with staff (n=25) from six ECEC institutions (0-6 years of age) in two different Danish municipalities. The article explores pedagogues’ experiences of encounters with parents. The analyses show that staff view the majority of parents as open and engaged. When collaboration with parents is perceived as challenging, it is particularly related to situations involving concerns about children. In such cases, staff tend to categorize parents as, for example, ‘overly sensitive,’ and such categories can hinder pedagogues from engaging with parents in nuanced ways. Conversely, we show how categories can dissolve when staff get the opportunity to reflect together.

 

Forfatterbiografier

Allan Westerling

ph.d., lektor, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet

Pernille Juhl

ph.d., lektor, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet

Referencer

Akselvoll, M. (2022). Det grænseløse forældreskab. København: Dansk Psykologisk Forlag.

Bach, D., Westerling, A., Dannesboe, K. I., Ellegaard, T., Kjær, B., & Kryger, N. (2020). Parate børn: forestillinger og praksis i mødet mellem familie og daginstitution. Frydenlund Academic. Velfærd, professioner og hverdagsliv under forandring

Bleses, D., Højen, A., Andersen, M. K., Dybdal, L. & Sehested, K. (2015). Rapport om SPELL og Fart på sproget. Undersøgelser af effekten af to sprogindsatser. Center for Child Language e-prints, no. 17.

Bryman, A. (1988). Quantity and quality in social research. London: Routledge.

Dannesboe, K. I., Westerling, A., & Juhl, P. (2021). Making space for ‘learning’: appropriating new learning agendas in early childhood education and care. Journal of Education Policy.

Ejrnæs, M. & Monrad, M. (2012). Vignetmetoden. Sociologisk metode og redskab til faglig udvikling. København: Akademisk forlag.

Ejrnæs, M. (2006). Faglighed og tværfaglighed. Vilkårene for samarbejdet mellem pædagoger, sundhedsplejersker, lærere og socialrådgivere. København: Akademisk forlag.

Faber, S. T., & Jørgensen, A. H. (2023). ”Graviditeten er formentlig den mest betydningsfulde periode i barnets liv”: Om almengørelsen samt intensiveringen af det tidlige forebyggende arbejde og nye former for ansvarliggørelse af forældre. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, (4), 29-43.

Gulbrandsen, L. M., Seim, S., & Østensjø, S. (2014). Teoretiske perspektiver og begreper. In L. M. Gulbrandsen (Ed.), Barns deltakelse i hverdagsliv og profesjonell praksis – en utforskende tilnærming. Oslo: Universistetsforlaget.

Hays, S. (1996). The cultural contradictions of motherhood. Yale University Press.

Hein, N. (2009). Forældrepositioner i elevmobning – afmagtsproduktion i skole/hjem-samarbejde. I Kofoed, J. & Søndergaard, D. M. (Red.). Mobning: Sociale processer på afveje. København: Hans Reitzels Forlag.

Juhl, P. (2024). Obligatorisk læringstilbud: Problemforståelser og forældreperspektiver. Barn, 42(2), 4-18.

Juhl, P., Westerling, A., & Dannesboe, K. I. (2023). ”Hun er jo mit barn, men det er deres sted”: – Hverdagslivets grænsedragninger mellem forældre og pædagoger. Barn, 41(1), 38-53.

Juhl, P. (2021). Tillid i forældresamarbejdet i kontrollens skygge. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 1, 72-86.

Lee, E. (2014). Experts and parenting culture. In E. Lee, J. Bristow, C. Faircloth & J. Macvarish (Eds.). Parenting Culture Studies. New York: Palgrave Macmillan, p. 1-24.

Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale forhold (MBLIS) (2015). En god start på livet for alle.

Mendez, J. L. (2010). How can parents get involved in preschool? Barriers and engagement in education by ethnic minority parents of children attending Head Start. Cultural Diversity and Ethnic Minority Psychology, 16(1), 26–36.

Rådet for børns læring (2017): Beretning fra formandskabet.

Schmidt, L. S. K. (2017). Pædagogers samfundsmæssige roller i forældresamarbejde, rapport. Professionshøjskolen Absalon.

Wetherell, M., & Edley, N. (2014). A discursive psychological framework for analyzing men and masculinities. Psychology of Men & Masculinity, 15(4), 355–364.

Westerling, A., & Juhl, P. (2021). Collaborative instrumentalization of family life: How new learning agendas disrupt care chains in the Danish welfare state. Nordic Psychology, 73(2), 136-152.

Downloads

Publiceret

2025-04-23

Citation/Eksport

Westerling, A., & Juhl, P. (2025). Forældreforståelser i pædagogisk praksis: – om forældresamarbejde i daginstitutioner. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 9(1), 8. https://doi.org/10.7146/fppu.v9i1.156768