Et vuggestuepædagogisk samarbejde i skoven

– om rummelig langsomhed, etisk sanselighed og gensidig omsorg

Forfattere

  • Niklas Alexander Chimirri
  • Cathrine Falk
  • Sanne Thyrgaard
  • Mette Vinter-Hansen

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v9i1.156767

Nøgleord:

Langsomhedspædagogik, stedspædagogik, teleogenetisk samarbejde, gensidig omsorg

Resumé

DK

Artiklen tager udgangspunkt i et afsluttet 2-årigt pædagogisk projekt, hvor to af forfatterne kørte vuggestuegrupper ud i en forstadsskov på ladcykler, for at tilbringe 2-6 timer derude, uanset årstiden. Forskeren blev inviteret ind for at hjælpe med bedre at begribe Skovbandens udviklings- og læreprocessernes sanselige rigdom, som pædagogerne oplevede da de var i skoven med børnene. Ved at analysere og begrebsliggøre projektets samarbejdspraksis på tværs af professioner, alder og arter, sigter artiklen særligt mod at diskutere, hvordan en omsorgsfuld pædagogisk-analytisk praksismetodologi åbner op for bedre at kunne erfare verdens imødekommenhed i den menneskelige hverdag, gennem begreberne rummelig langsomhed, etisk sanselighed, og netop gensidig omsorg.

UK

Taking the crèche to the woods: on spacious slowness, ethical sensitivity, and mutual care
The article presents a 2-years lasting pedagogical project conducted by two of the authors. It consisted of taking small groups of crèche children to the nearby suburban forest to spend 2-6 hours there, irrespective of the season. The academically employed main author was invited into this practice to help put words to the development and learning processes’ richness that the two initiators sensed was promoted by the project’s forest encounters. The collaboration’s methodology was itself characterized by processes of mutual learning and caring across ages and species, thus opening for collaboratively grounding pedagogical-analytical concepts that emphasize how we as human beings can experience a forest’s caring invitations.

Forfatterbiografier

Niklas Alexander Chimirri

Dipl.-Psych., ph.d., Lektor på Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet

Cathrine Falk

Studerende på Socialpsykologi og Læring, Institut for Mennesker og Teknologi, Roskilde Universitet

Sanne Thyrgaard

Pædagog, Børnehuset Tinsoldaten

Mette Vinter-Hansen

Pædagogisk leder, Børnehuset Tinsoldaten

Referencer

Chimirri, N. A. (2019). Specifying the ethics of teleogenetic collaboration for research with children and other vital forces: A critical inquiry into dialectical praxis psychology via posthumanist theorizing. Human Arenas, 2(4), 451-482.

Clark, A. (2022). Slow Knowledge and the Unhurried Child: Time for Slow Pedagogies in Early Childhood Education. Routledge.

Common Worlds Research Collective (2020). Learning to become with the world: Education for future survival. Education Research and Foresight Working Paper, 28. UNESCO.

Falkenberg, H., & Sauzet, S. (red.) (2023). Multisensoriske metoder og analyser: til undersøgelser af pædagogiske praksisser. Samfundslitteratur.

Fisher, B., & Tronto, J. C. (1990). Toward a feminist theory of caring. In E. K. Abel & M. Nelson (Eds.), Circles of care: Work and identity in women’s lives (pp. 35–62). SUNY Press.

Haraway, D. (2016). Staying with the trouble: Making kin in the Chthulucene. Duke University Press.

Hedegaard, M., & Edwards, A. (2023). Taking children and young people seriously: A caring relational approach to education. Cambridge.

Husted, M., Jørgensen, N. J., & Madsen, K. D. (Eds.) (2023). Bæredygtighed og dagtilbudspædagogik: eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser. Frydenlund.

Højholt, C., & Kousholt, D. (2011). Forskningssamarbejde og gensidige læreprocesser. I C. Højholt (red.), Børn i vanskeligheder – samarbejde på tværs (s. 207-237). Dansk Psykologisk Forlag.

Juhl, P. (2019). Preverbal children as co-researchers: Exploring subjectivity in everyday living. Theory & Psychology, 29(1), 46–65.

Payne, P. G., & Wattchow, B. (2009). Phenomenological deconstruction, slow pedagogy, and the corporeal turn in wild environmental/outdoor education. Canadian Journal of Environmental Education, 14, 15–32.

Puig de la Bellacasa, M. (2017). Matters of care: Speculative ethics in more than human worlds. University of Minnesota Press.

Rasmussen, K., Chimirri, N. A., Juhl, P., & Gitz-Johansen, T. (2019). Har du det godt? Om at have det godt i daginstitutionens hverdag. Dafolo.

Stanek, A. H., Røn Larsen, M., & Mikladal, S. S. (2018). Små børns hverdagsliv – situeret pædagogisk faglighed i vuggestue og dagpleje. Frydenlund Academic.

Tronto, J. (2017). There is an alternative: Homines curans and the limits of neoliberalism. International Journal of Care and Caring, 1(1), 27–43.

Winther, I. W. (2023). Dvælende praksis som multisensorisk metode – med lup og langsomt tempo i felten. I S. Sauzet, & H. Falkenberg (red.), Multisensoriske metoder og analyser: til undersøgelser af pædagogiske praksisser (s. 223-245). Samfundslitteratur.

Winther-Lindqvist, D. A. (2023). Omsorg i pædagogisk arbejde. Hans Reitzels Forlag.

Downloads

Publiceret

2025-04-23

Citation/Eksport

Chimirri, N. A., Falk, C., Thyrgaard, S., & Vinter-Hansen, M. (2025). Et vuggestuepædagogisk samarbejde i skoven: – om rummelig langsomhed, etisk sanselighed og gensidig omsorg. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 9(1), 9. https://doi.org/10.7146/fppu.v9i1.156767