Pædagogisk tilstedevær i børnehaven

– omsorg for det enkelte barn og børnegruppen

Forfattere

  • Nina Kramp
  • Jonas Winther
  • Line Hillersdal

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v9i1.156765

Nøgleord:

omsorg, børnegruppe, daginstitutioner, pædagogisk praksis, etnografisk feltarbejde, pædagogisk tilstedevær

Resumé

DK

Gennem analyser af etnografiske fortællinger fra hverdagen på en børnehavestue viser vi, hvordan pædagoger drager omsorg for både det enkelte barn og børnegruppen gennem det, vi kalder pædagogisk tilstedevær, som orienterer sig mod fællesskabets evne til at favne den enkelte. Vi viser, hvordan pædagogisk tilstedevær udfoldes gennem omsorgsfaglige praksisser – kropslig deltagelse, prioritering og orkestrering – hvor dyadiske og polyadiske omsorgsprocesser integreres. Artiklen bidrager med en udvidelse af omsorgsbegrebet ved at udfordre de udviklingspsykologiske perspektiver, som traditionelt dominerer feltet, og deres vægtning af dyadiske relationer og individorienterede tilgange.

 

UK

By analyzing ethnographic narratives from everyday life in a kindergarten, we demonstrate how pedagogues care for both the individual child and the collective group of children through a form of pedagogical presence that focuses on the collective’s capacity to encompass the individual. We argue that pedagogical presence unfolds through care practices – bodily participation, prioritization, and orchestration – that integrate both dyadic and polyadic care processes. The article expands the concept of professional childcare by challenging the developmental psychological perspectives that traditionally dominate the field, particularly their emphasis on dyadic relationships and individual-oriented approaches.

Forfatterbiografier

Nina Kramp

ph.d.-studerende ved Institut for Antropologi, Københavns Universitet & Institut for Sygepleje- og Ernæringsuddannelser, Københavns Professionshøjskole

Jonas Winther

ph.d. og adjunkt ved Institut for Pædagoguddannelse, Københavns Professionshøjskole

Line Hillersdal

ph.d. og docent ved Institut for Sygepleje- og Ernæringsuddannelser, Københavns Professionshøjskole & lektor ved Institut for Antropologi, Københavns Universitet

Referencer

Bowlby, J. (1994). En sikker base. Det Lille Forlag

Bundgaard, H., & Mogensen, H. O. (2018). Analyse: Arbejdet med det etnografiske materiale. I H. Bundgaard, H. O. Mogensen, & C. Rubow (red.), Antropologiske Projekter: En Grundbog (s. 73-91). Samfundslitteratur.

Cepos. (2023). Sygefravær blandt kommunale pædagoger i 2023. https://cepos.dk/wp-content/uploads/2024/08/sygefravaer-blandt-paedagoger-2023.pdf#:~:text=Det%20gennemsnitlige%20sygefrav%C3%A6r%20for%20p%C3%A6dagoger%20m.fl.%20i%20kommunerne,2022%20og%20faldt%20igen%20til%2016%2C9%20i%202023

Dannesboe, K. I., Bach, D., Kjær, B., & Palludan, C. (2018). Parents of the Welfare State: Pedagogues as Parenting Guides. Social Policy and Society, 17(3), 467–480. https://doi.org/10.1017/S1474746417000562

Den Danske Ordbog. (u.å.). Nærvær. I Den Danske Ordbog. Hentet d. 17. december 2024 fra nærvær — Den Danske Ordbog

Den Danske Ordbog. (u.å.). Tilstedevær. I Den Danske Ordbog. Hentet d. 17. december 2024 fra tilstedevær — Den Danske Ordbog

Ehn, B., Löfgren, O., & Wilk, R. (2015). Exploring Everyday Life: Strategies for Ethnography and Cultural Analysis. Rowman & Littlefield Publishers Inc.

EVA. (2024). Børn i udsatte positioner i daginstitutioner. https://admin.eva.dk/udgivelser/2024/maj/boernefaellesskaber-og-boern-i-udsatte-positioner-i-dagtilbud

Gitz-Johansen, T. (2022). Omsorgsøjeblikke—Vuggestuepædagogers tavse viden om omsorg. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, nr. 2, 22–38.

Gitz-Johansen, T., Kampmann, J. & Kirkeby, I.M. (2001). Samspil mellem børn og skolens fysiske rammer. Rum Form Funktion

Gulløv, E., & Højlund, S. (2003). Feltarbejde blandt børn: metodologi og etik i etnografisk børneforskning. Gyldendal.

Gulløv, E., & Højlund, S. (2005). Materialitetens pædagogiske kraft. I K. Larsen (Red.), Arkitektur, krop og læring (s. 21–42). Hans Reitzels Forlag.

Gulløv, E. (2018). Diskussionen om opdragelse: om ansvar, autoritet og balancer. Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse, 2(2), 5-19. https://doi.org/10.7146/fppu.v2i2.110780

Hammersley, M., & Atkinson, P. (2019). Ethnography: Principles in Practice (4. udg.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315146027

Hillersdal, L., & Winther, J. (2024). Komplekse omsorgsarrangementer i ældreomsorgen. I B. F. R. Nielsen & L. O. Evron (Red.), Sårbarhed og aldring i et sygeplejeperspektiv. (s. 96–110). FADL’s Forlag.

Hillersdal, L., & Winther, J. (2023). Intergenerationelle omsorgsarrangementer i et aldrende samfund. Tidsskriftet Antropologi, 86, 63-74. https://doi.org/10.7146/ta.vi86.141322

Indenrigs- og Boligministeriets Benchmarkingenhed. (2021). Arbejdstid blandt pædagogisk personale i kommunerne. https://www.benchmark.dk/analyser/integration-og-beskaeftigelse/arbejdstid-blandt-det-paedagogiske-personale-i-kommunale-dagtilbud-

Jensen, H. (2009). Anerkendelse og empati, nærvær og opmærksomhed som fundament for det gode lærings- og udviklingsmiljø. Kognition og Pædagogik, 19(71), 16–23.

Madden, R. (2017). Being ethnographic: a guide to the theory and practice of ethnography (2. udg.). SAGE Publications Ltd.

Mol, A. (2008). The Logic of Care: Health and the Problem of Patient Choice. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203927076

Mol, A., Moser, I., & Pols, J. (2010). Care in Practice. On Tinkering in Clinics, Homes, and Farms (s. 7–26). Transcript Verlag. https://doi.org/10.1515/transcript.9783839414477

Seaman, A. T., Robbins, J. C., & Buch, E. D. (2019). Beyond the Evaluative Lens: Contextual Unpredictabilities of Care. Journal of aging studies, 51. https://doi.org/10.1016/j.jaging.2019.100799

Staunæs, D., & Søndergaard, D. M. (2007). Nyttige resultater i en tangotid. Nordiske Udkast, 35(1), 55–71.

Stern, D. N. (1985). The Interpersonal World of the Infant: A View from Psychoanalysis and Developmental Psychology. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429482137

Svinth, L. (Red.) (2010). Nærvær i pædagogisk praksis. Akademisk Forlag.

Thelen, T. (2015). Care as social organization: Creating, maintaining, and dissolving significant relations. Anthropological Theory, 15(4), 497–515. https://doi.org/10.1177/1463499615600893

Togsverd, L., & Aabro, C. (2020). Pædagogers faglighed – en vidensopsamling. BUPL.

Trevarthen, C. (1979). Communication and cooperation in early infancy: A description of primary intersubjectivity. I M. Bullowa (Red.): Before Speech, (s. 321–348). Cambridge: Cambridge University Press.

Tronick, E. Z. (1998). Dyadically expanded states of consciousness and the process of therapeutic change: Interventions that effect change in psychotherapy: A model based on infantresearch. Infant Mental Health Journal, 19(3), 290–299.

Winance, M. (2010). Care and disability: Practices of experimenting, tinkering with, and arranging people and technical aids. I A. Mol, I. Moser, & J. Pols (Red.), Care in Practice. On Tinkering in Clinics, Homes, and Farms (s. 93–118). Transcript Verlag. https://doi.org/10.1515/transcript.9783839414477

Winnicott, D. W. (2022). Leg og virkelighed (3. udg.). Hans Reitzel.

Winther-Lindqvist, D. (2023). Omsorg i pædagogisk arbejde. Hans Reitzel.

Downloads

Publiceret

2025-04-23

Citation/Eksport

Kramp, N., Winther, J., & Hillersdal, L. (2025). Pædagogisk tilstedevær i børnehaven: – omsorg for det enkelte barn og børnegruppen. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 9(1), 8. https://doi.org/10.7146/fppu.v9i1.156765