Omsorgspraksis i skyggerne

– upåagtet pædagogisk arbejde med børn og familier i udsatheds-problematikker

Forfattere

  • Crisstina Munck
  • Anja Marschall

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v9i1.156764

Nøgleord:

Omsorgspraksis, dagtilbud, forældresamarbejde, udsathed, upåagtet pædagogisk omsorgsarbejde

Resumé

DK

Tidlige indsatser for børn i udsatte boligområder har været genstand for øget politisk opmærksomhed de senere år. Det har resulteret i en række indsatser i daginstitutionerne med fokus på børns læring gennem arbejdet med læreplaner. Der er imidlertid en del af det forebyggende pædagogiske omsorgsarbejde med børn og familier i udsatte positioner, der foregår upåagtet og dermed i skyggerne af læreplansarbejdet. Omsorg er ikke kun et spørgsmål om samspillet mellem pædagoger og børn i daginstitutionen; det handler også om at koordinere omsorgsarbejdet på tværs af hjem og daginstitution. Det er et arbejde, der bevæger sig ud over daginstitutionens grænser og ind i familiens hjem og hverdagsliv. Men hvilke faglige dilemmaer opstår, når det pædagogiske omsorgsarbejde bevæger sig udenfor daginstitutionens matrikel og ind i den private familiesfære?

 

UK

Care Practices in the Shadows: Unacknowledged Pedagogical Work with Children and Families Experiencing Vulnerability explores early interventions targeting children in social housing areas, a topic of increasing political focus. These efforts have led to various daycare initiatives aimed at enhancing children’s learning outcomes. However, preventive pedagogical care for vulnerable children and families often occurs in the shadows of standard curriculum work. This care extends beyond interactions between pedagogues and children in the daycare setting, encompassing the coordination of care across home and daycare. As it crosses the physical and social boundaries of daycare and enters family life, it raises professional dilemmas at the intersection of pedagogical work and the intimate family sphere.

Forfatterbiografier

Crisstina Munck

Docent, Ph.d. Københavns Professionshøjskole

Anja Marschall

lektor, Ph.d. Københavns Professionshøjskole

Referencer

Ahrenkiel, A., Nielsen, B. S., Schmidt, C., Sommer, F. M., & Warring, N. (2012). Daginstitutionsarbejde og pædagogisk faglighed. Frydenlund Academic.

Andenæs, A. (2001). Chains of care: Organising the everyday life of young children attending daycare. Nordic Psychology, 63(2), 49–67. https://psycnet.apa.org/doi/10.1027/1901-2276/a000032

Boguslaw, J., & Gittel, J. H. (2016). Relationel samskabelse og relationel velfærd – en værdibaseret tilgang til social trivsel. Kognition & Pædagogik, 26(100), 20–29.

Bregnbæk, S. (2022). States of intimacy: Refugee parents, anxiety, and the spectral state in Denmark. Genealogy, 6(56). https://doi.org/10.3390/genealogy6020056

Børne- og Undervisningsministeriet. (2018). Den styrkede pædagogiske læreplan. https://www.uvm.dk/dagtilbud/paedagogiske-redskaber-og-rammer/den-styrkede-paedagogiske-laereplan

Cottam, H. (2019). Radical help: How we can remake the relationships between us and revolutionise the welfare state. Little, Brown Book Group.

Danmarks Evalueringsinstitut. (2022). Kommuners understøttelse af børn i udsatte positioner: En national kortlægning. Danmarks Evalueringsinstitut.

Dreier, O. (1997). Subjectivity and social practice. Center for Health, Humanity and Culture. Aarhus: Aarhus University Press.

Dreier, O. (2008). Psychotherapy in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.

Dreier, O. (2019). Generalizations in situated practices. In C. Højholt & E. Schraube (Eds.), Subjectivity and knowledge: Generalization in the psychological study of everyday life (pp. 177–194). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-29977-4

Flyvbjerg, B. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative Inquiry, 12(2), 219–245. https://doi.org/10.1177/1077800405284363

FOA. (2015). Daginstitutionernes hverdag 2015. Bureau 2000.

Gitz-Johansen, T. (2019). Vuggestueliv: Omsorg, følelser og relationer. Samfundslitteratur.

Holzkamp, K. (2013). Psychology: Social self-understanding on the reasons for action in the conduct of everyday life. In E. Schraube & U. Osterkamp (Eds.), Psychology from the standpoint of the subject: Selected writings of Klaus Holzkamp (pp. 107–137). Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Kousholt, D. (2018). Praksisteoretisk analyse: Børnefamiliers hverdagsliv som eksempel. In L. Bøttcher, D. Kousholt, & D. Winther-Lindquist (Eds.), Kvalitative analyse-processer (pp. 263–285). Samfundslitteratur.

Kousholt, D., & Juhl, P. (2024). Etiske fordringer og dilemmaer i forskning med børn og familier: Situeret etik i praksisforskning. Nordiske Udkast, 51(2). https://doi.org/10.7146/nu.v51i2.143081

Lave, J. (2019). Learning and everyday life. Cambridge University Press.

Lave, J., & Wenger, E. (1991). Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press.

Mehlbye, J. (2013). Opkvalificering af den tidlige indsats: Ved tidlig opsporing af børn i en socialt udsat position. Lokaliseret januar 2025: https://www.vive.dk/da/udgivelser/opkvalificering-af-den-tidlige-indsats-ved-tidlig-opsporing-af-boern-i-en-socialt-udsat-position-9087/

Munck, C. (2020). Børns perspektiver i vuggestuen. Frederikshavn: Dafolo.

Munck, C., & Marschall, A. (2021). From caregiver to risk manager: Professional assessing parents in Danish childcare institutions. Nordic Psychology, 73(2), 175–190. https://doi.org/10.1080/19012276.2020.1847682

Munck, C., & Marschall, A. (2023a). De værdigt trængende: En udforskning af det vanskelige forældresamarbejde i daginstitutionen. Nordiske Udkast, 51(1). Online ISSN: 2597-0690. https://doi.org/10.7146/nu.v51i1.140387

Munck, C., & Marschall, A. (2023b). Omsorg og risikovurderinger i daginstitutionen: Når forældres omsorg og livsførelse tolkes som uvilje til samarbejde. Psyke & Logos, 44(1), 50–66.

Munck, C., Marschall, A., & Hermansen, J. H. (2019–2022). Mindre børnegrupper – højere kvalitet. Forskningsrapport. https://forskningsportal.kp.dk/da/publications/mindre-b%C3%B8rnegrupper-h%C3%B8jere-kvalitet

Munck, C., & Marschall, A. (2024). Pedagogical boundary work: When the welfare state becomes entangled with family affairs. Early Years. https://doi.org/10.1080/09575146.2024.2404516

Svinth, L. (2019). Hvordan skaber dagtilbud inkluderende fællesskaber for børn i udsatte positioner? Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, 56(4), 42–66.

Schmidt, L. S. K. (2024). ”Familiepædagogen” – som trivsels- og forebyggelsesaktør. Professionshøjskolen Absalon.

Tronto, J. C. (2015). Who cares: How to reshape a democratic politics (1st ed.). Cornell University Press. http://www.jstor.org/stable/10.7591/j.ctt18kr59

Vollebergh, A., de Koning, A., & Marchesi, M. (2021). Techniques and entanglements of governing through community in Europe. Current Anthropology, 62(6). University of Chicago Press.

Winther-Lindquist, D. (2021). Caring well for children in ECEC from a wholeness approach: The role of moral imagination. Learning, Culture and Social Interaction, 30. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2020.100452

Winther-Lindquist, D. (2023). Omsorg i pædagogisk arbejde. Hans Reitzels Forlag.

Downloads

Publiceret

2025-04-23

Citation/Eksport

Munck, C., & Marschall, A. (2025). Omsorgspraksis i skyggerne: – upåagtet pædagogisk arbejde med børn og familier i udsatheds-problematikker. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 9(1), 9. https://doi.org/10.7146/fppu.v9i1.156764