Puderummet som sprogmiljø

Forfattere

  • Annegrethe Ahrenkiel
  • Lars Holm

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144788

Nøgleord:

Sprogmiljøer, dagtilbud, nymaterialisme, multimodalitet, attunement

Resumé

Denne artikel diskuterer kritisk dominerende forståelser af højkvalitetssprogmiljøer som baserer sig på en fragmenteret sprogforståelse og en ideologi om “wordism”. Nymaterielle perspektiver på sprog introduceres som en alternativ teoretisk og empirisk ramme til at forstå sprogmiljøer af høj kvalitet i dagtilbud. Disse teoretiske perspektiver bruges til at analysere empiriske eksempler fra et videoetnografisk studie, som undersøgte børns sprogbrug i forskellige kontekster. Vi konkluderer, at sådanne miljøer tager højde for det faktum, at børns sprogbrug er multimodal og multisensorisk og giver børn mulighed for at bevæge sig og tale på samme tid. Børns indbyrdes sprogbrug rummer tålmodige afstemningsprocesser, som er langt mere uforudsigelige end børns kommunikation med voksne. Til sidst diskuteres de sprogpædagogiske implikationer af analyserne.

Forfatterbiografier

Annegrethe Ahrenkiel

cand.mag. og PhD, lektor
Roskilde Universitet

Lars Holm

cand.mag. og PhD, lektor
Danmarks Pædagogiske Universitet

Downloads

Publiceret

2024-04-15

Citation/Eksport

Ahrenkiel, A., & Holm, L. (2024). Puderummet som sprogmiljø. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 8(1), 10. https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144788