Legens bevægelser i skolen

Forfattere

  • Helle Marie Skovbjerg
  • Anne-Lene Sand
  • Jens-Ole Jensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144787

Nøgleord:

Leg, krop, bevægelse, SFO, skole, børn, pædagoger

Resumé

På baggrund af forskeres og pædagogers design for leg og længerevarende observationer af børns leg i skolen bidrager denne artikel til en ny måde at forstå børns leg i skolen på. I artiklen fungerer begreberne legeorden og legepraksis som linse for børns forbindelser, forhandlinger og invitationer i leg som praktiseres verbalt og kropsligt. Hermed giver artiklens analyser indblik i legens bevægelige og improvisatoriske kvaliteter. Ifølge artiklens forfattere kan leg få bedre betingelser for at udfolde sig, hvis skolen giver børnekroppene plads til at bevæge sig og mulighed for at udfolde sig i improvisatoriske spor, og at de fagprofessionelle kan indgå i de spor på relevante måder for legen.

Forfatterbiografier

Helle Marie Skovbjerg

Professor, ph.d.
Designskolen Kolding. LAB Design for Play

Anne-Lene Sand

Lektor, ph.d.
Designskolen Kolding. LAB Design for Play

Jens-Ole Jensen

Docent, ph.d.
VIA University College

Downloads

Publiceret

2024-04-15

Citation/Eksport

Skovbjerg, H. M., Sand, A.-L., & Jensen, J.-O. (2024). Legens bevægelser i skolen. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 8(1), 10. https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144787