Med kroppen i ‘den sorte gryde’

– Dramaøvelser i skolens specialklasser

Forfattere

  • Henriette Blomgren

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144786

Nøgleord:

Dramaøvelser, den teatrale krop, børns perspektiver, teaterpædagoger, specialklasser

Resumé

Artiklens formål er at skabe viden om og fremhæve børns perspektiver, aktørskab og brug af kroppen i dramaøvelser, der finder sted i subtilt samspil med teaterpædagoger og skolens pædagogiske personale. Studiet finder sted i skolens specialklasser og i tilknytning til Grib Engagementet, et initiativ af det danske Kulturministerie. Det kvalitative empiriske materiale består af observation, refleksioner med voksne og børneinterviews. Gennem induktive analyser peger artiklen på, at børnene gerne vil vise sig frem og udfolde deres aktørskab i det mere uforudsigelige og åbne univers, benævnt ’den sorte gryde’, som dramaøvelserne udgør – selvom det for nogle kræver overvindelse. Fundene fremhæver desuden, at dramaøvelserne aktiverer den teatrale og engagerede krop og skaber nye udtryksmuligheder og samværsformer for børn og voksne.

Forfatterbiografi

Henriette Blomgren

ph.d., lektor
VIA University College, Pædagoguddannelsen Aarhus. Forskningscenter for pædagogik og dannelse, forskningsprogrammet Børns Trivsel

Downloads

Publiceret

2024-04-15

Citation/Eksport

Blomgren, H. (2024). Med kroppen i ‘den sorte gryde’: – Dramaøvelser i skolens specialklasser. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 8(1), 8. https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144786