Sted, krop og dyb geologisk tid

– At læse om klimaforandringer i børnehaven

Forfattere

  • Lisa Stolt Rasmussen
  • Nanna Jordt Jørgensen

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144785

Nøgleord:

Dagtilbud, pædagogik for bæredygtighed, børnelitteratur

Resumé

I denne artikel sætter vi fokus på de kropslige processer, der udfolder sig i forbindelse med læsning af en billedbog om klimatiske forandringer i børnehaven. Med inspiration fra kropsfænomenologiske og nymaterielle teoretiske perspektiver undersøger vi, hvordan børn engagerer sig i spørgsmål om klima, død og forandring i forbindelse med læsning af billedbøger i daginstitutionen. Analysen peger på, at børn forholder sig til komplekse og abstrakte aspekter af natur- og samfundsforandringer på måder, der er kropsligt og stedsligt situeret.

Forfatterbiografier

Lisa Stolt Rasmussen

antropolog, adjunkt
Københavns Professionshøjskole

Nanna Jordt Jørgensen

ph.d., lektor
Københavns Professionshøjskole

Downloads

Publiceret

2024-04-15

Citation/Eksport

Rasmussen, L. S., & Jørgensen, N. J. (2024). Sted, krop og dyb geologisk tid: – At læse om klimaforandringer i børnehaven. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 8(1), 8. https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144785