Kroppens sprog

– om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis

Forfattere

  • Helle Winther

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144784

Nøgleord:

Pædagogisk takt, kærlighed, egenkontakt, kommunikationslæsning og kontaktevne

Resumé

Denne artikel giver indsigt i, hvorfor og hvordan kroppen har betydning for kommunikation og lederskab i pædagogisk praksis. Igennem artiklen udfoldes et kalejdoskop af teoretiske begreber og praksisnære fortællinger. En bevægelsespsykologisk tilgang til kommunikation og lederskab kan åbne for en øget opmærksomhed på det følelsesmættede sprog, herunder vigtigheden af, at den professionelle kan bevare en kropsligt forankret ro. Her kan opmærksomheden på pædagogisk takt og professionspersonlig ledelseskompetence være med til at give børn og unge en oplevelse af at blive mødt. Fortællingerne favner betydningsfulde øjeblikke og sætter især fokus på sammenhængen mellem sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab. Formålet er at åbne for undren, genkendelse og refleksion.

Forfatterbiografi

Helle Winther

Lektor Ph.d. i dans og bevægelsespsykologi. Leder af forskningsgruppen Krop, læring og social forandring. Institut for Idræt og
Ernæring, Københavns Universitet

Downloads

Publiceret

2024-04-15

Citation/Eksport

Winther, H. (2024). Kroppens sprog: – om sårbarhed, mod og åbenhjertet lederskab i pædagogisk praksis. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 8(1), 10. https://doi.org/10.7146/fppu.v8i1.144784