Når inkluderende forskning ekskluderer

Forfattere

  • Gitte Lyng Rasmussen

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v7i2.141835

Nøgleord:

inkluderende handicapforskning, multisensorisk metodologi, personer med udviklingshandicap

Resumé

[DK]

Den inkluderende handicapforskning er blevet mere udbredt de senere år, men ikke alle personer med udviklingshandicaphandicap er blevet deltagere i den inkluderende forskningspraksis. Megen inkluderende handicapforskning benytter sig af forskningsmetoder, der forudsætter verbalt talesprog. Artiklen tager afsæt i spørgsmålet om, hvordan den inkluderende handicapforskning kan udvikles så alle personer med udviklingshandicap uanset funktionsevne og kommunikationsform kan deltage. Den er et metodologisk bidrag til diskussionen af den inkluderende handicapforskning, og peger på at der er behov for at bevæge den inkluderende handicapforskning i en multisensorisk retning.

 

[UK]

When inclusive disability research contributes to exclusion
This article examines in which way inclusive disability research can be developed, so people with intellectual disability and very different cognitive and communicative skills can participate. The article argues that inclusive disability research must develop the research methodology in a multisensory approach. Otherwise, the inclusive disability research contributes to exclusion and marginalization of people with severe intellectual disabilities.

Forfatterbiografi

Gitte Lyng Rasmussen

Lektor ved pædagoguddannelsen Københavns Professionshøjskole og ph.d. i handicap­forskning

Downloads

Publiceret

2023-11-24

Citation/Eksport

Rasmussen, G. L. (2023). Når inkluderende forskning ekskluderer. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 7(2), 8. https://doi.org/10.7146/fppu.v7i2.141835