Inklusions- og eksklusionsprocesser i leg

Forfattere

  • Janne Hedegaard Hansen
  • Helle Marie Skovbjerg
  • Anne-Lene Sand
  • Jens-Ole Jensen
  • Hanne Hede Jørgensen
  • Andreas Lieberoth

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v7i1.136710

Resumé

Abstract
I forskningsprojektet ’Må jeg være med’ (Skovbjerg, Hansen, Sand, Jensen, Lieberoth, Lehrman og Jørgensen, 2022) har vi som en del af projektet udforsket, hvordan pædagoger håndterer inklusions- og eksklusionsprocesser i relation til leg, samt hvilken betydning pædagogers håndtering af disse processer har for børns mulighed for deltagelse i leg. Artiklens analyser viser, at pædagogers håndtering af inklusions- og eksklusionsprocesser ikke i tilstrækkelig grad bidrager til, at børn i legevanskeligheder støttes i at blive deltagere i leg. Artiklen giver afslutningsvis anbefalinger til væsentlige opmærksomhedspunker i pædagogers arbejde med i højere grad at skabe deltagelsesmuligheder for alle børn i relation til leg.

Forfatterbiografier

Janne Hedegaard Hansen

Forskningsleder på Institut for Pædagog­uddannelse, KP

Helle Marie Skovbjerg

Professor på Designskolen Kolding

Anne-Lene Sand

Lektor på Designskolen Kolding

Jens-Ole Jensen

Docent på VIA

Hanne Hede Jørgensen

Lektor på VIA

Andreas Lieberoth

Lektor på DPU, Aarhus Universitet

Downloads

Publiceret

2023-04-11

Citation/Eksport

Hedegaard Hansen, J., Skovbjerg, H. M., Sand, A.-L., Jensen, J.-O., Hede Jørgensen, H., & Lieberoth, A. (2023). Inklusions- og eksklusionsprocesser i leg. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 7(1), 10. https://doi.org/10.7146/fppu.v7i1.136710