Skolevægring
– børn med udfordringer og deres vanskeligheder med at komme i skole
DOI:
https://doi.org/10.7146/fppu.v7i1.136706Nøgleord:
Skolevægring, diagnoser, trivsel, deltagelse, litteraturstudieResumé
Resume
Skolevægring er generelt set blevet et stigende problem blandt danske skoleelever (Knudsen & Møller 2017, Lund 2021) og især børn med diagnoser er overrepræsenterede i statistikker over børn der har svært ved at komme i skole. Samtidig er skolevægring som fænomen, noget vi ikke ved så meget om i en dansk kontekst. Artiklens ærinde er, ud fra et litteraturstudie, at afsøge forståelser af og grunde til skolevægring, samt diskutere skolens rolle og opgave ift. børn der vælger skolen fra. Artiklen tager udgangspunkt i et state-of- the-art litteraturstudie om skolevægring i et international perspektiv, men med et primært fokus på Danmark. Studiet er styret af følgende forskningsspørgsmål: Hvilke forståelser peges der på i litteraturen ift. børn der vælger skolen fra, samt hvilken betydning kan disse forståelser få for det forebyggende og indgribende arbejde i praksis?
Abstract
School refusal – Children with diagnoses and their difficulties in getting to school
School refusal has become an increasing problem among Danish school students (Knudsen & Møller 2017, Lund 2021) and especially children with diagnoses are represented in statistics on children who have difficulty participating in school. At the same time, school refusal as a phenomenon is something we know very little about in a Danish context. Based on a literature study the purpose of this article is to make school refusal visible as a growing problem in a Danish school context, as well as to discuss the role and tasks of the school in relation to children who don’t want to go to school. The article is based on a state-of-the-art literature study on school refusal in an international perspective, but with a primary focus on school refusal in Denmark. The study is guided by the following research question: What is known from the literature regarding child-motivated refusal to attend school (School Refusal) and how can this information be used to prevent and intervene in practice?
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
-
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons -licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift. Til og med tidsskriftets Årg. 5 Nr. 2 (2021) er det udgivne materiale underlagt licensen CC Attribution: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ , og efter dette nummer, er det udgivne materiale underlagt licensen CC BY 4.0: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.da
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).