Betydning af tilhør

Oversete perspektiver på ”den gode opstart” i vuggestuen

Forfattere

  • Anja Marschall
  • Crisstina Munck

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v6i2.134271

Nøgleord:

Forældresamarbejde, tilknytning, tilhør, vuggestuestart, omsorgskæde, børns relationer til børn

Resumé

Resume
Betydning af børns tilhør i børnefællesskaber synes at være et underbelyst aspekt, når vi undersøger den gode opstart for børn i vuggestue. Vi analyserer i denne artikel, hvad pædagoger, forældre og børn oplever og forstår som en god opstart i vuggestuen, og hvordan det viser sig i praksis. Vi peger på, hvordan der med fordel kan bygges bro mellem forståelser af børns behov for tilknytning til voksne og børns behov for tilhør til børnefællesskaber. Artiklens analyser trækker på feltnoter og interviewmateriale med forældre, pædagoger og ledere i forskningsprojektet Samarbejde om småbørn (Marschall, Munck, Heinesen & Bæk, 2018-2020).

Abstract
Meaning of belonging: Overlooked perspectives on children’s ”good” settling-in processes in ECEC
The significance of children’s belonging to children’s communities seems to be an under-elucidated aspect when we examine the good settling-in processes for young children in ECEC. In this article, we analyze what pedagogues, parents and children experience and understand as a good “settling-in” in ECEC and how it appears in practice through their ways of taking part. We point to how understandings of children’s needs for attachment to adults can usefully be bridged by children’s needs for belonging to children’s communities. The analyses draw on field notes and interview material with parents, pedagogues and ECEC managers in the research project Collaboration about Toddlers (Marschall, Munck, Heinesen & Bæk, 2018-2020).

Forfatterbiografier

Anja Marschall

lektor og ph.d., Københavns Professionshøjskole

Crisstina Munck

lektor og ph.d., Københavns Professionshøjskole

Downloads

Publiceret

2022-10-13

Citation/Eksport

Marschall, A., & Munck, C. (2022). Betydning af tilhør: Oversete perspektiver på ”den gode opstart” i vuggestuen. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 6(2), 12. https://doi.org/10.7146/fppu.v6i2.134271