Forudsætninger for ligeværdig deltagelse
– multimodal samskabelse i praksis
DOI:
https://doi.org/10.7146/fppu.v5i2.129128Nøgleord:
Funktionsnedsættelse, ligeværd, samskabelse, kapabiliteter, multimodalitet, aktionsforskningResumé
Resumé
Trods årtiers fokus på social ligestilling viser forskning at mennesker med handicap oplever begrænsninger i indflydelsen på eget liv. Artiklen beskriver et aktionsforskningsprojekt, hvor borgere og ansatte på et bo- og beskæftigelsestilbud for mennesker med intellektuel funktionsnedsættelse samarbejder med artiklens forfattere om at udvikle en praksis, hvor forudsætningerne for borgernes med- og selvbestemmelse styrkes. Artiklen har det normative udgangspunkt, at det er en menneskeret at bestemme i eget liv og trækker teoretisk inspiration fra den amerikanske filosof Martha Nussbaum. Læseren vil blive introduceret til multimodal samskabelse som forudsætningsskabende metode til at borgeren bliver ligeværdig aktør i de rum og kontekster, hvor beslutninger træffes og indsatser tilrettelægges.
Abstract
Prerequisites for equal Participation – multimodality and co-creation
For decades social equity has been widely discussed and promoted. And yet research shows that people with mental and physical disabilities experience a lack of influence on their lives. This article describes an action research project involving citizens with intellectual disabilities and other stakeholders in a shared investigation of how the practice field can take steps towards encouraging participation. Theoretical inspiration is drawn from Martha Nussbaum and the capability approach. The article introduces multimodal co-creation as a method to enhancing equity in the decision making concerning and the planning of pedagogical approaches in the field.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
-
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons -licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift. Til og med tidsskriftets Årg. 5 Nr. 2 (2021) er det udgivne materiale underlagt licensen CC Attribution: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ , og efter dette nummer, er det udgivne materiale underlagt licensen CC BY 4.0: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.da
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).