Gadepædagogiske greb om ungdom, udsathed og fællesskaber

Forfattere

  • Helene Falkenberg lektor og phd, KP
  • Rasmus Præstmann Hansen lektor og phd, KP

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v5i2.129123

Nøgleord:

Gadepædagogik, gadekultur, gadeidræt, forhåbninger, udsathed, ungdom, fællesskaber

Resumé

Resumé
Artiklen sætter fokus på gadeidrættens fritids- og ungdomspædagogiske potentialer og bidrager med viden om nye former for fritidsorganiseringer omkring gadekulturelle praksisser, f.eks. skateboarding, parkour og panna. Vi zoomer ind på, hvilke forhåbninger gadeidrættens aktører har til gadepædagogiske praksisser, og hvordan disse forhåbninger rummer en rettethed mod at skabe fællesskaber blandt udsatte unge. Gennem et interviewbaseret empirisk studie fremanalyserer vi to forskellige, men forbundne forhåbninger om dels gadeidrættens pædagogiske bidrag i forhold til udsatte ungdomsliv og dels orkestreringen af ungefællesskaber via gadeidrætsaktiviteter. Analyserne afslører det høje ambitionsniveau, der cirkulerer omkring gadeidrættens fritidsorganiseringer om at bidrage til sociale forandringer og fællesskaber gennem gadepædagogiske praksisser i storbyen.

Abstract
This article focuses on the pedagogical potentials of street sport projects as organised leisure sites for socially vulnerable youth. The article aims to contribute to knowledge of new organisational sites for young people´s leisure activities embedded in street cultures, for example skateboarding, parkour and panna. The paper illuminates through an interview-based empirical study how street pedagogical hopes function in street sport projects. The analysis shows how these hopes frame the desires of different street sport project organisers to orchestrate communities among socially vulnerable youth. In conclusion, the paper reveals the high ambitions that circulate around these street sport project to create social change and communities for socially vulnerable youth through urban street pedagogical practices.

Downloads

Publiceret

2021-10-26

Citation/Eksport

Falkenberg, H., & Hansen, R. P. (2021). Gadepædagogiske greb om ungdom, udsathed og fællesskaber. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 5(2), 16. https://doi.org/10.7146/fppu.v5i2.129123