Forestillingen om den gode familie

– en aktuel pædagogisk udfordring?

Forfattere

  • Sine Penthin Grumløse Lektor og phd, Københavns Professionshøjskole
  • Anja Marschall Lektor og phd, Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v2i2.110781

Nøgleord:

Forestillingen om den gode familie, hverdagsliv, familieidealer, børn, forældre

Resumé

Familier kan se ud på mange måder. Trods mangfoldighed og diversitet i familiers sammensætning synes én normativ forståelse af familien dog at dominere; nemlig kernefamilien. I denne artikel kombineres viden fra et diskursanalytisk forskningsprojekt om dansk familiepolitik med viden fra forskningsprojekter, der trækker på kritisk psykologisk familieforskning. Vi undersøger forståelsen af en god familie over tid og ser, hvordan præskriptive forståelser af en god familie som en stabil kernefamilie også i dag sætter en særlig – og ikke altid hensigtsmæssig – ramme for forældre, der bestræber sig på at arrangere gode betingelser for familiens liv men også for pædagogers samarbejde med forældrene. Dette sker ved, at vi dels kaster et blik bagud på forståelsen af en god familie, dels betragter konkrete problemstillinger i familiers hverdagsliv i dag og spejler dem i deres kulturhistoriske ophav.

 

[Abstract – UK]
Perceptions of the good family – an educational challenge?
Families today are composed in numerous ways but despite the diversity of the families’ composition, one normative understanding of family nevertheless seems to dominate; namely the nuclear family. In this article, we explore how the concept of a good family has developed historically and examine the meanings these understandings have for family life today. We analyze historical understandings of a good family and investigate how prescriptive understandings of a good family also today set a specific framework for both parents’ endeavoring to arrange good conditions for family life, but also for educators’ cooperation with parents. With this analytical approach, we seek to understand contemporary conditions of family life by mirroring them in their cultural-historical heritage.

Downloads

Publiceret

2018-11-08

Citation/Eksport

Grumløse, S. P., & Marschall, A. (2018). Forestillingen om den gode familie: – en aktuel pædagogisk udfordring?. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 2(2), 12. https://doi.org/10.7146/fppu.v2i2.110781