Diskussionen om opdragelse

– om ansvar, autoritet og balancer

Forfattere

  • Eva Gulløv Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse

DOI:

https://doi.org/10.7146/fppu.v2i2.110780

Nøgleord:

Opdragelse, forældreskab, figurationssociologi, barnesyn, børneinstitutioner, generation

Resumé

Artiklen diskuterer den aktuelle debat om opdragelse og viser, hvordan den må forstås i lyset af nogle historiske ændringer i synet på børn og opvækst. Med inspiration fra figurationssociologien vises det, hvordan der har været en udvikling fra et mere hierarkisk syn på relationen mellem børn og voksne til en jævnbyrdig og uformel generationel omgangsform med en mere barnesensitiv opdragelsesform. Denne opdragelsesform er imidlertid under skarp kritik, fordi den ikke passer særlig godt med vilkårene i daginstitutioner og skoler. Artiklens viser, hvordan det er denne diskrepans mellem idealer for børn og praktiske vilkår i institutionerne, der har givet anledning til usikkerhed og den aktuelle debat om, hvad der er de rigtige opdragelsesværdier, og hvilken rolle og ansvar forældre har.

 

[Abstract – UK]

The discussion of upbringing – responsibility, authority and balances
This article focuses on the current debate on upbringing in Denmark and argues that it should be seen in light of historical changes in the view of children and upbringing. There has been a shift from a more hierarchical perception of the relationship between children and adults, to a more informal approach stressing generational equality and the need for a child-sensitive form of care and upbringing. However, this approach is currently criticised as it does not match well with the frames and conditions of contemporary day-care institutions and schools. This discrepancy between ideals for children and practical conditions in the institutional settings has given rise to uncertainty and debate about the right form of upbringing and the role and responsibility of parents.

Downloads

Publiceret

2018-11-08

Citation/Eksport

Gulløv, E. (2018). Diskussionen om opdragelse: – om ansvar, autoritet og balancer. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 2(2), 15. https://doi.org/10.7146/fppu.v2i2.110780