”Intet er givet på forhånd” – Om kunst, æstetiske læreprocesser og studerendes identitetsdannelse i pædagoguddannelsen
DOI:
https://doi.org/10.7146/fppu.v2i1.105402Resumé
ResumeUndervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke pædagogstuderendes udvikling af professionsidentitet. Professionsidentitet forstås i artiklen som en dynamisk, personligt forankret, professionsbaseret teoretisk og praktisk viden, der kommer til udtryk i en reflekteret professionsudøvelse. Artiklens empiri er hentet fra et aktionsforskningsbaseret udviklingsprojekt på en dansk professionshøjskole, hvor en gruppe undervisere har eksperimenteret med egen undervisning ved at inddrage kunstneriske værker og metoder i forskellige undervisningsforløb, hvor kunstinddragelsen viste sig at have betydning for de studerendes refleksionsmuligheder og meningsskabelse i spændet mellem personlig erfaring og professionens sprog, begreber og teorier. I lyset af æstetiske og sociokulturelle læringsteorier peger resultaterne på, at undervisningsaktiviteter med kunst har potentiale til at styrke de studerendes forestillingsevne om sig selv som fremtidigt kompetente, vidensbrugende professionsudøvere som pædagoger.
Abstract
Arts-based teaching activities have the potentials to support the development of social education students’ professional identity. Professional identity is understood as a dynamic, embodied, profession-based theoretical and practical knowledge that is expressed in reflected professional action. The empirical material of the article derives from an action research-based educational development project at a Danish university college. A group of educators have experimented with their own teaching by involving art works and arts-based methods in different educational courses. In these courses, the involvement of art seemed to be significant for the students’ opportunities for reflection and meaning creation in the tension field between personal experience and the language, concepts and theories of the profession. In light of aesthetic and socio-cultural learning theories, the results point to the potentials of arts-based teaching activities to strengthen the students’ imagination of themselves as future competent, knowledge using professional social educators.
Downloads
Publiceret
2018-04-23
Citation/Eksport
Jensen, J. B. (2018). ”Intet er givet på forhånd” – Om kunst, æstetiske læreprocesser og studerendes identitetsdannelse i pædagoguddannelsen. Forskning I Pædagogers Profession Og Uddannelse, 2(1). https://doi.org/10.7146/fppu.v2i1.105402
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
-
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons -licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift. Til og med tidsskriftets Årg. 5 Nr. 2 (2021) er det udgivne materiale underlagt licensen CC Attribution: https://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ , og efter dette nummer, er det udgivne materiale underlagt licensen CC BY 4.0: https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.da
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).