Pædagogik og krop

2023-03-12

Pædagogiske landskaber og institutioner er beboet af kroppe. Kroppe der løber, leger, snubler og undersøger. Kroppe der spiser, vækkes, holdes i gang og kroppe der disciplineres og gør modstand. Kroppe der sidder i kørestol. Kroppe der har mærker og har ar. I pædagogisk praksis er kroppen altid til stede. Pædagogkroppe, der dagligt hilser godmorgen og vinker farvel. Børnekroppe der danser på gangene i skolen og unge kroppe, der på én og samme tid sidder stille foran skærme og er aktivt deltagende i virtuelle fællesskaber. Der er altid noget på færde i samspillet mellem samfundets institutioner, menneskers kropslige tilstedeværelse og pædagogiske praksisser. Der findes kropsligt situerede og mikro-sociale processer som først bliver mærkbare, synlige og hørbare, hvis opmærksomheden indstilles på det ofte ubemærkede.

 

I pædagogiske praksisser opstår ofte spændinger og dilemmaer mellem den enkeltes autonomi, frie bevægelighed og mulighed for at forvalte egen krop og tid og så den kropslige disciplinering. Fx når kroppen forventes at sidde stille på en stol, eller når kroppe bliver fastholdt eller fikseret. I de pædagogiske institutioner kan der også være forskellige kropsidealer på spil –fx hvilke kropsudtryk der anses for acceptable, og hvilke der ikke gør. Eller hvad der bliver betragtet som kønnet, smukt, grimt eller anderledes. Der iværksættes også tiltag for at få mere kropslig udfoldelse i skoler, daginstitutioner, mv. Det er ofte her ikke kun kroppen i dens væren, men også dens aktivitetsniveau, som bliver et pædagogisk anliggende. Endelig er der i pædagogikken også spørgsmål om krop, køn og seksualitet, og hvordan det forhandles og tilskrives betydning af både de professionelle, børnene, de unge og voksne i institutionelle sammenhænge.

 

I dette temanummer søger vi artikelbidrag, der tematiserer kroppen i pædagogiske institutioner og især aktørers kropsligt situerede samværsformer og interaktioner. Det handler om alle de umiddelbart upåagtede udtryk, vaner og gøremål, der opstår i og imellem mennesker i institutionelle sammenhænge. Vi ønsker med dette temanummer artikelbidrag, der undersøger kroppe i det pædagogiske hverdagslivs trægheder og nybrud. Vi sætter skarpt på pædagogiske sammenhænge - sådan som de kropsligt opleves, erfares og sanses af de involverede parter.

Endelig modtager vi artikler udenfor tema samt boganmeldelser. Artikler skal have et omfang på max. 30.000 anslag alt inklusive, medmindre andet er aftalt med redaktionen.     

Synopsis    

Temanummeret udkommer i 2024.  Ønsker man at bidrage, kan man indsende en synopsis på 1 til 1,5 sider, der beskriver indholdet af en mulig artikel senest d. 1/6- 2023.  Svar fra redaktionen gives hurtigst muligt herefter. Deadline for 1. udkast af artikel er d. 1/9-2023, hvorefter udvalgte artikler sendes i peer-review.    

Indsendelse af artikel sker her: https://tidsskrift.dk/FPPU/about/submissions Hvis der er brug for yderligere vejledning end trin-for-trin guiden i submission systemet kan den søges her: https://tidsskrift.dk/index/forfatter  Endelig kan redaktionen også kontaktes pr mail: fppu@via.dk for spørgsmål. 

Synopsis på 1 – 1,5 sider indeholder beskrivelser af/overvejelser over:     

  • Foreløbig arbejdstitel  
  • Hvem er forfatteren/forfatterne  
  • Artiklens problemstilling – hvad er det for en problemstilling artiklen beskæftiger sig med? Hvorfor er det relevant? for hvem?   
  • Artiklens forskningsmæssige grundlag og præmisser (teoretisk, metodisk, empirisk og normativt)  
  • Artiklens væsentlige pointer og forskningsmæssige bidrag  
  • Artiklens litteraturgrundlag  

Peer-review    

FPPU publicerer udelukkende peer-reviewede artikler. Peer review-processen er åben, dvs. at reviewere og forfattere er kendte for hinanden. Vi vægter åbenhed og dialog i reviewprocessen og tænker reviews som relevant faglig og konstruktiv kritik fra kompetente kolleger, som både kan tages til efterretning og give anledning til respons og uddybning.     

Om tidsskriftet

For mere information om tidsskriftet se: https://tidsskrift.dk/FPPU/index. Her findes både arkiv over udgivne numre, tidsskriftets politikker (se under menupunktet: om) samt information til  forfattere mv.