Permanent midlertidighed – undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfp.v13i24.96723Abstract
En undersøgelse offentliggjort i 2016 skønner, at danske skoler venter at skulle modtage 9000 flygtningebørn i skolealderen i 2016. Mange af disse børn befinder sig i en midlertidig position som asylsøgende, men har som alle andre børn i Danmark også krav på at modtage et undervisningstilbud. Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i en kommunal modtageklasse. Produktion af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang, og ved at fokusere på interaktioner mellem lærere og elever skal analysen svare på, hvilke sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i den institutionelle praksis i forhold til kulturelt indlejrede selvfølgeligheder. Konklusionen er, at det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn er præget af en permanent midlertidighed – indlejret i flygtningeregimet – mellem at behandle asylsøgende børn som enten almindelige børn eller som børn med særlige – mentale, sociale og følelsesmæssige – behov.Downloads
Published
2017-08-24
How to Cite
Moldenhawer, B., & Ruskjær, J. (2017). Permanent midlertidighed – undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger. Tidsskrift for Professionsstudier, 13(24), 28–37. https://doi.org/10.7146/tfp.v13i24.96723
Issue
Section
Temaartikler
License
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i TfP først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for Professionsstudier findes både trykt og digitalt. Den trykte udgave har et oplag på 2200 eksemplarer. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).