Efter nogle fjumreår begynder vi at tune os ind... Den åbne skole mellem dannelse, uddannelse og inklusion

Forfattere

  • Doris Overgaard Larsen
  • Gro Hellesdatter Jacobsen

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v13i25.96974

Nøgleord:

Skolereform, den åbne skole, inklusion, dannelse

Resumé

Den åbne skole er del af skolereformen fra 2014 og indebærer, at skolerne skal åbne sig mod lokalsamfundet og samarbejde mere med det lokale forenings- og erhvervsliv. På baggrund af læsning af en række rapporter om den åbne skole diskuteres, hvorvidt den åbne skole kan forbindes meden dannelsestænkning fremfor en uddannelsestænkning. Endvidere argumenteres for, at arbejdet med den åbne skole med fordel kan ses i et bredt inklusionsperspektiv. Herunder bør man medtænke børn, der erfaringsmæssigt ofte oplever barrierer for deltagelse i skolen, herunder de børn der i forbindelse med reformen omtales som ”børn med ikke-boglig baggrund” og ”børn med særlige behov”.

The open school is part of the Danish school reform from 2014 and implies that schools should be more open towards the local community and cooperate more with local associations and businesses. Drawing on a reading of reports on the open school it is discussed whether the open school may be related to a concept of Bildung rather than a concept of education. Furthermore, it is argued that working with the open school should be related to a broad concept of inclusion. In this process, one should consider children who often experience barriers to their participation in school, in particular those children, who in relation to the school reform are categorized as “children from a non-academic background” and “children with special needs”. 

Downloads

Publiceret

2017-09-08

Citation/Eksport

Larsen, D. O., & Jacobsen, G. H. (2017). Efter nogle fjumreår begynder vi at tune os ind. Den åbne skole mellem dannelse, uddannelse og inklusion. Tidsskrift for Professionsstudier, 13(25), 74–83. https://doi.org/10.7146/tfp.v13i25.96974