Tværprofessionelt samarbejde mellem autonomi og styring

Forfattere

  • John Matthias Gulløv

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v13i25.96966

Nøgleord:

Tværprofessionel, samarbejde, profession

Resumé

Begreberne profession og tværprofessionelt samarbejde har spillet en central rolle i de senere års uddannelsesreformer. Med afsæt i Ove Kaj Pedersens argument om, at der sker et skift fra velfærdsstat til konkurrencestat, belyser artiklen, hvordan professionernes autonomi svækkes gennem stærkere styring, og hvordan tværprofessionelt samarbejde samtidig giver stat og kommuner mulighed for at finde fleksible løsninger, når styringssystemerne kommer til kort. Med eksempler fra antropologiske deltagerobservationer viser forfatteren, hvordan professionelle på forskellig vis i praksis tilpasser sig til konkurrencestatens komplekse krav, og hvordan det bliver stadigt vanskeligere for de professionelle at opretholde en fælles professionsetos.

The concepts of profession and interprofessional cooperation have played a central role in recent years' educational reforms. Based on Ove Kaj Pedersen's theory that the welfare state is transformed into a competitive state, the article shows how professions are destabilized through stronger governance. At the same time, interprofessional cooperation allows states and municipalities to compensate when governance systems get short. With examples from anthropological field observations, the author shows how professionals by applying various modes of judgment in practice seek to adapt to shifting and competing requirements and how it has become difficult for professionals to maintain a shared professional ethos.

Downloads

Publiceret

2017-09-08

Citation/Eksport

Gulløv, J. M. (2017). Tværprofessionelt samarbejde mellem autonomi og styring. Tidsskrift for Professionsstudier, 13(25), 6–13. https://doi.org/10.7146/tfp.v13i25.96966