Digital kompetence som en del af lægestuderendes professionelle udvikling
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96732Resumé
Udviklingen i lægegerningen og professionsrollen beskrives i snitfladen mellem samfundsmæssige behov, politiske krav og sundhedssektorens udfordringer. ’Fremtidens læger’ bliver uddannet på de danske universiteter med et kompetence-sortiment, der bevæger sig ud over den biomedicinske udenadslære for at dække de nye behov. Herved bevæger uddannelsen og kravene til kompetenceudvikling sig både ud over og væk fra den traditionelle kerne i den medicinske uddannelse. Artiklen tager udgangspunkt i en aktuel uddannelsescase og sætter herigennem fokus på de udfordringer, som uddannelse af medicinstuderende til digitalt kompetente professionelle står overfor.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i TfP først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for Professionsstudier findes både trykt og digitalt. Den trykte udgave har et oplag på 2200 eksemplarer. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).