Lærerens relationskompetence er en nødvendig innovativ kompetence

Forfattere

  • Louise Klinge

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96725

Resumé

Artiklen fokuserer på aspekter af lærerprofessionen, der vedrører lærer/-elev-interaktioner og -relationer. På baggrund af empiriske studier i folkeskolelæreres relationskompetence analyseres betingelserne for at agere relationskompetent. I artiklen argumenteres for relationskompetence som en nødvendig innovativ kompetence, der er afgørende for, at elever og lærer sammen videreudvikler klassens læringsfællesskab. I artiklen bringes teoretiske begreber i spil, der er udviklet inden for selvbestemmelsesteorien, mentaliseringsteori, omsorgsetik og kommunikativ musikalitet. 

Downloads

Publiceret

2016-08-29

Citation/Eksport

Klinge, L. (2016). Lærerens relationskompetence er en nødvendig innovativ kompetence. Tidsskrift for Professionsstudier, 12(23), 44–52. https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96725