Når det innovative projekt er at gøre skolen til en hverdagsaktivitet – om skoleudvikling i Nordghana

Forfattere

  • Line Agerlin Trolle

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96724

Resumé

Artiklen baseres på et feltarbejde, hvor jeg i foråret 2015 fulgte et skoleprojekt i den ghanesiske udviklingsorganisation School for Life (SfL). Feltstudierne gjorde det nærværende, at innovation i den nordghanesiske sammenhæng frem for alt handler om at gøre det at gå i skole til en hverdagsaktivitet. Da jeg i mine studier samtidig satte fokus på de frivillige facilitatorers praksis, fik jeg levende indtryk af, at den egentlige intervention og nyudvikling af undervisningsstrategier og nye rutiner nok så meget handlede om at integrere skole- og hverdagsliv i hinanden, synliggøre skolen i lokalsamfundet og etablere opbakning blandt forældrene. Når jeg i artiklen går tættere på disse problemstillinger, refererer jeg til feltprotokoller fra de måneder, jeg fulgte SfL’s facilitatorers undervisning, forberedelse og skolerelaterede gøremål. Men jeg refererer også til studier i materialer fra organisationen, ghanesisk uddannelsespolitik og internationalt udviklingsarbejde samt samtaler med facilitatorer og nøglepersoner fra organisationsniveau. På den baggrund fokuserer artiklen på de frivillige faci- litatorers professionalisering, men den viser samtidig en innovativ praksis, hvor det at skabe kvalitet i uddannelse og holde skole i denne lokale kontekst også handler om at initiere en ny tradition for uddannelse.

Downloads

Publiceret

2016-08-29

Citation/Eksport

Trolle, L. A. (2016). Når det innovative projekt er at gøre skolen til en hverdagsaktivitet – om skoleudvikling i Nordghana. Tidsskrift for Professionsstudier, 12(23), 36–43. https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96724