Når det innovative projekt er at gøre skolen til en hverdagsaktivitet – om skoleudvikling i Nordghana
DOI:
https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96724Resumé
Artiklen baseres på et feltarbejde, hvor jeg i foråret 2015 fulgte et skoleprojekt i den ghanesiske udviklingsorganisation School for Life (SfL). Feltstudierne gjorde det nærværende, at innovation i den nordghanesiske sammenhæng frem for alt handler om at gøre det at gå i skole til en hverdagsaktivitet. Da jeg i mine studier samtidig satte fokus på de frivillige facilitatorers praksis, fik jeg levende indtryk af, at den egentlige intervention og nyudvikling af undervisningsstrategier og nye rutiner nok så meget handlede om at integrere skole- og hverdagsliv i hinanden, synliggøre skolen i lokalsamfundet og etablere opbakning blandt forældrene. Når jeg i artiklen går tættere på disse problemstillinger, refererer jeg til feltprotokoller fra de måneder, jeg fulgte SfL’s facilitatorers undervisning, forberedelse og skolerelaterede gøremål. Men jeg refererer også til studier i materialer fra organisationen, ghanesisk uddannelsespolitik og internationalt udviklingsarbejde samt samtaler med facilitatorer og nøglepersoner fra organisationsniveau. På den baggrund fokuserer artiklen på de frivillige faci- litatorers professionalisering, men den viser samtidig en innovativ praksis, hvor det at skabe kvalitet i uddannelse og holde skole i denne lokale kontekst også handler om at initiere en ny tradition for uddannelse.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfatterne bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfatterne kan frit uploade en version af den peer-reviewede artikel andetsteds (parallelpublicering; eller fx oversættelse til internationale tidsskrifter), men med angivelse af, at den har været offentliggjort i TfP først (jf. Creative Commons Attribution-NoDerivatives-licens (cc-by-nd 4.0).
Tidsskrift for Professionsstudier findes både trykt og digitalt. Den trykte udgave har et oplag på 2200 eksemplarer. Den digitale udgave er open-access, hvor alle har mulighed for at læse, downloade, kopiere, distribuere, udskrive og linke til teksten (jf. BOAI-definitionen).