Permanent midlertidighed – undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger

Forfattere

  • Bolette Moldenhawer
  • Jeanette Ruskjær

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v13i24.96723

Resumé

En undersøgelse offentliggjort i 2016 skønner, at danske skoler venter at skulle modtage 9000 flygtningebørn i skolealderen i 2016. Mange af disse børn befinder sig i en midlertidig position som asylsøgende, men har som alle andre børn i Danmark også krav på at modtage et undervisningstilbud. Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i en kommunal modtageklasse. Produktion af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang, og ved at fokusere på interaktioner mellem lærere og elever skal analysen svare på, hvilke sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i den institutionelle praksis i forhold til kulturelt indlejrede selvfølgeligheder. Konklusionen er, at det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn er præget af en permanent midlertidighed – indlejret i flygtningeregimet – mellem at behandle asylsøgende børn som enten almindelige børn eller som børn med særlige – mentale, sociale og følelsesmæssige – behov.

Downloads

Publiceret

2017-08-24

Citation/Eksport

Moldenhawer, B., & Ruskjær, J. (2017). Permanent midlertidighed – undervisning af asylsøgende børn i kommunale skoletilbudsordninger. Tidsskrift for Professionsstudier, 13(24), 28–37. https://doi.org/10.7146/tfp.v13i24.96723