Innovative projekter – udfordret af den politiske og skolastiske kontekst

Forfattere

  • Karen Borgnakke

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96719

Resumé

På professionsuddannelsesområdet trækker de innovative projekter forbindelser mellem organisationsudvikling og pædagogikudvikling og synliggør, hvordan flere politiske og institutionelle niveauer involveres i den praktiske implementering. Men synliggøres forbindelser, synliggøres også dilemmaer og udfordringer til professionsuddannelsernes læringsparadigmer og vekselvirkninger mellem skolastik og klinik. Artiklen forfølger udfordringerne. Efter karakteristik af udspringet og dets innovationsbegreber følger analyse af de udfordringer, som policy-niveauets paradigmer og læringsmålstyring stiller det innovative uddannelsesprojekt, og især fuldskala projekterne, over for. Analysen viser, at læringsmålstyringen sætter sig igennem som en skolificering af innovationen, der nødvendiggør en genopdagelse af professionsuddan- nelsernes praktiske kontekster og læringsforløb.

Downloads

Publiceret

2016-08-29

Citation/Eksport

Borgnakke, K. (2016). Innovative projekter – udfordret af den politiske og skolastiske kontekst. Tidsskrift for Professionsstudier, 12(23), 8–16. https://doi.org/10.7146/tfp.v12i23.96719