Spiritualitet og skolepolitik

Forfattere

  • Katrin Erna Hjort

DOI:

https://doi.org/10.7146/tfp.v17i32.125157

Nøgleord:

Spiritualisering, mindfulness, folkeskole, friskoler, biomagt

Resumé

Stadig flere danske børn går i friskole frem for folkeskole. Mange folkeskoler er lukkede, og skolevalget bliver løbende mere socialt skævt. Samtidig anvender stadigt flere skoler spirituelle praksisser som mindfulness, yoga og meditation. Ofte støttet af offentlige midler. Med en økonomisk analyseramme inspireret af Karl Marx kan spiritualisering af skolen forstås som kulturelle forandringspro- cesser, der indebærer social fragmen- tering og segregering og i yderste fald politisk polarisering. Imidlertid er der intet, der tyder på, at udbuddet og efter- spørgslen efter spirituelle teknikker vil falde. Spiritualiseringen af uddannelse er ”big business” og bioteknologi, men også udtryk for modstand mod dagens dominerende uddannelsespolitik.

Downloads

Publiceret

2021-02-23

Citation/Eksport

Hjort, K. E. (2021). Spiritualitet og skolepolitik. Tidsskrift for Professionsstudier, 17(32), 64–77. https://doi.org/10.7146/tfp.v17i32.125157

Nummer

Sektion

Minitema 2: Skole og skoleledelse