Lektionssystemet Lectio som motivationsteknologi for gymnasieelever

Hvordan bliver gymnasieelever påvirket af Lectios data om karakterer, fravær og afleveringer?

Authors

  • Lene Josiasen Cand.soc. i Uddannelsesvidenskab, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7146/djes.v2i.134093

Keywords:

Lectio, Performative data, Motivation, Gymnasieelever, Motivationsteknologi

Abstract

The purpose of this article is to explore Lectio as a current motivational technology in Danish high schools with a student perspective. It’s written in a context of understanding data as performative and motivation as something that must be produced. Through interviews with students, I study the performative effects of data in the forms of grades, absence, and assignments. The analytic work shows that the students consciously make decisions regarding their use of Lectio and some by avoiding certain data with the purpose of simultaneously avoiding unpleasant emotions. Other students use data to their own advantage by letting them determine whether some classes and assignments can be skipped. This leads to a discussion of whether this study is part of a bigger tendency of using data as motivational technologies. And further if the students’ reactions to data is connected to a current time of social media, self-representations, and comparisons.

References

Andersen, I. (2014). Den skinbarlige virkelighed: Vidensproduktion i samfundsvidenskaberne (Vol. 5.). Frederiksberg: Samfundslitteratur.

Apple. (2021). Forhåndsvisning af App Store - Lectio+. Retrieved from https://apps.apple.com/dk/app/lectio/id836215784?l=da

Bodén, L. (2013). Seeing red? The agency of computer software in the production and management of students’ school absences. International journal of qualitative studies in ed-ucation, 26(9), 1117-1131. https://doi.org/10.1080/09518398.2013.816887

Christensen, S., & Knudsen, H. (2019). Kapitel 6. Komme først eller være god? Konkurren-ce som prekær motivation for læring. In K. B. Kousholt, J. B. Krejsler, & M. Nissen (Eds.), At skulle ville – Om motivationsarbejde og motivationens tilblivelse og effekter (pp. 149-172): Samfundslitteratur.

Jensen, M. S., & Josiasen, L. (2021). Datafrem-stilling på Lectio - Gymnasieelevers fortællinger om et skoleliv med Lectio. (Kandidatspeciale). Aarhus Universitet.

Jensen, S. F. (2007). Lectio som et redskab i den pædagogiske praksis – en spørgeskemaun-dersøgelse.

Katznelson, N., & Louw, A. V. (2018). Karakter-bogen: Om karakterer, læring og elevstrategier i en præstationskultur. (1 udg.) Aalborg Uni-versitetsforlag.

MaCom A/S. (u.å.). Referencer. Retrieved from http://macom.dk/publish/da/referencer.htm

Rottbøll, E., & Toft, S. B. (2012). Kortlægningen af den typiske snydetamp er begyndt. In-formation. Retrieved from https://www.information.dk/indland/2012/09/kortlaegningen-typiske-snydetamp-begyndt

Staunæs, D. (2017). Grøn af misundelse, rød af skam og hvid som uskylden - (post)psykologiske tanker om nye motivationsteknologier, følelses-økonomier og affirmativ normkritik: www.lederliv.dk.

Staunæs, D., Bjerg, H., Juelskjær, M., & Olesen, K. G. (2021). Datasans - Etisk skole- og uddan-nelsesledelse med data: Nyt fra samfundsvi-denskaberne.

Staunæs, D., & Brøgger, K. (2017). Krads kritik: Repræsenteret af data, motiveret af grafer og søjlediagrammer. Tidsskrift for Arbejdsliv, 19(4), 51-54. https://doi.org/10.7146/tfa.v19i4.109083

Staunæs, D., & Brøgger, K. (2020). In the mood of data and measurements: experiments as affirmative critique, or how to curate aca-demic value with care. Feminist theory, 21(4), 429-445. https://doi.org/10.1177/1464700120967301

Version2. (2014). Big Data-værktøj rykker ind i gymnasierne og fortæller hvem der dropper ud. Retrieved from https://www.version2.dk/artikel/big-data-vaerktoej-forudsiger-gymnasie-dropouts-med-imponerende-traefsikkerhed-59048#comment-279168

Ørestad Gymnasium. (u.å.). Fastholdelsesstra-tegi. Retrieved from https://oerestadgym.dk/strategi-og-politikker/fravaers-og-frafaldspolitik/

Downloads

Published

2023-11-06

How to Cite

Josiasen, L. (2023). Lektionssystemet Lectio som motivationsteknologi for gymnasieelever: Hvordan bliver gymnasieelever påvirket af Lectios data om karakterer, fravær og afleveringer?. Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab // Danish Journal of Education Studies, 2. https://doi.org/10.7146/djes.v2i.134093

Issue

Section

Insights & Inputs