Dansk

Authors

  • Dansk Dansk

DOI:

https://doi.org/10.7146/djes.v1i1.132582

Keywords:

hjemmeplejen, virkelighedskløft, simulationer, digitalisering, teknologiforståelse

Abstract

Artiklen undersøger og udfordrer digitaliseringen af hjemmeplejen, der med den digitale borgerjournal Cura sigter mod mere effektivitet og mindre kompleksitet i arbejdet med de ældre. Gennem Jean Baudrillards simulationsteorier diskuterer artiklen, hvordan medarbejderne i hjemmeplejen balancerer mellem en dybereliggende virkelighed og simulationen Curas hyperreale virkelighed. Samspillet mellem de to virkeligheder skaber en interessant diskrepans, hvor opfattelsen af borgerne, tid, køreplaner samt medarbejdernes indbyrdes kommunikation er på spil. Artiklen peger på, at der opstår en digital virkelighedskløft mellem den dybereliggende og den hyperreale virkelighed, hvor medarbejderne forventes selv at kunne tænke, handle og ikke mindst lykkes, når de to til tider modstridende virkeligheder kræver medarbejdernes stillingtagen. Resultaterne giver anledning til en diskussion af den manglende teknologiforståelse, der hersker på arbejdspladsen.

Published

2022-05-16

How to Cite

Dansk, D. (2022). Dansk. Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab // Danish Journal of Education Studies, 1(1). https://doi.org/10.7146/djes.v1i1.132582