Bygninger der styrer
Non-humane aktørers rolle i styringen af de danske universiteter
DOI:
https://doi.org/10.7146/djes.v3i1.146583Nøgleord:
SEA-ordningen, Universiteter, Aktør-netværksteori, Materialitet, BygningerResumé
De danske universiteter har siden indførelsen af statens ejendomsadministration (SEA-ordningen) og universitetsloven i 2003 haft selveje uden bygningseje, hvilket rejser spørgsmål om universiteternes faktiske autonomi. Forholdet mellem autonomi og kontrol er blevet undersøgt før, men vi mangler fortsat at forstå, hvordan bygninger påvirker styringen af universiteterne. Ved at trække på aktør-netværksteori undersøger vi bygningernes rolle i styringen af de danske universiteter med fokus på, hvordan Niels Bohr Bygningen som aktør påvirker SEA-ordningen. Artiklen viser, hvordan Niels Bohr Bygningen bliver en central aktør i styringsnetværket omkring SEA-ordningen og ender med at destabilisere hele netværket. Vi sætter derved fokus på styring som en praksis, der involverer både humane og non-humane aktører, og viser, hvordan især de non-humane aktører har stor effekt på at muliggøre og ændre styring.
Referencer
Aagaard, K. (2017). The Evolution of a Na-tional Research Funding System: Trans-formative Change Through Layering and Displacement. Minerva, 55(3), 279–297. https://doi.org/10.1007/s11024-017-9317-1
Andersen, U. (18/11-2019): Skulle rette op på ventilationen: Entreprenør stopper ar-bejdet på Niels Bohr Bygningen. Ingeniø-ren. https://ing.dk/artikel/skulle-rette-op-paa-ventilationen-entreprenoer-stopper-arbejdet-paa-niels-bohr-bygningen
Arnaboldi, M. and Azzone, G. (2010). "Con-structing Performance Measurement in the Public Sector." Critical Perspectives on Accounting 21 (4): 266-282. https://doi.org/10.1016/j.cpa.2010.01.016.
Baggersgaard, C. (17/06-2014) Sikkerheden sejrer i stinkskabsfejde. Uniavisen. https://uniavisen.dk/sikkerheden-sejrer-i-stinkskabsfejde/
Baggersgaard, C. (18/11-2021). Overdragelsen af den skandaleramte Niels Bohr Byg-ning udskydes igen - nu til juli 2022. For-skerForum. https://dm.dk/forskerforum/aktuelt/2021/november/overdragelsen-af-den-skandaleramte-niels-bohr-bygning-udskydes-igen-nu-til-juli-2022/
Banghøj, J. M., Christensen, L., Larsen, J. G., Rohde, C., Skinnerup, T., & Skærbæk, P. (2021). Common Chart of Accounts: Cal-culating Unit Costs at Universities. In Z. Hoque (Ed.), Public Sector Reform and Per-formance Management in Developed Coun-tries (152–176). Routledge.
Beck, K. D. (2021): Ministerens bemærkninger til statsrevisorernes beretning.
Brøgger, K. (2018). The performative power of (non)human agency assemblages of soft governance. International Journal of Qualitative Studies in Education, 31(5), 353-366. https://doi.org/10.1080/09518398.2018.1449985
Brøgger, K., & Madsen, M. (2021). Kvalitet, relevans og effektivitet på universiteter-ne - om statslig styring af selvejende universiteter gennem magtfulde policy-instrumenter. Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 3, 6–20.
Bygningsstyrelsen (2012). Bygningsstyrelsens formål, opgaver, perspektiver.
Callon, M. (1986). Some elements of a sociol-ogy of the translation: domestication of the scallops and the fishermen of St Bri-euc Bay. I Law, J. (red.), Power, action, and belief: a new sociology of knowledge? (196-233). Routledge.
Glieman, L., Thulstrup, P. W., Rasmussen, S. O., Pedersen, T. V., Gregersen, C. (31/01-2022). Statens byggesjusk går ud over forskere og studerende. Univisen, https://uniavisen.dk/statens-byggesjusk-gaar-ud-over-forskere-og-studerende/
Danske Universiteter (2022) Statistiske bered-skab. Bygninger.
Degn, L., & Sørensen, M. P. (2015). From col-legial governance to conduct of conduct: Danish universities set free in the service of the state. Higher Education, 69(6), 931–946. https://doi.org/10.1007/s10734-014-9814-1
Decuypere, M. (2019). STS in/as education: where do we stand and what is there (still) to gain? Some outlines for a future research agenda. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 40(1), 136–145. https://doi.org/10.1080/01596306.2018.1549709
Edwards, R. (2011). Translating the Pre-scribed into the Enacted Curriculum in College and School. Educational Philoso-phy and Theory, 43(S1), 2011. https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2009.00602.x
Ejersbo, N., Greve, C., & Pihl-Thingvad, S. (2018). Governing the Reformed Univer-sity. In Governing the Reformed University. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315157979
Ernest & Young (2017): Granskning af Niels Bohr Bygningen for Transport- Byg-nings- og Boligministeriet.
Fenwick, T., & Edwards, R. (2011). Consider-ing materiality in educational policy. Messy objects and multiple reals. In Edu-cational Theory, 61, 6, 709-726. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2011.00429.x
Ferlie, E., Musselin, C., & Andresani, G. (2008). The steering of higher education systems: A public management perspec-tive. In Higher Education (Vol. 56, Issue 3, 325–348). https://doi.org/10.1007/s10734-008-9125-5
Finansministeriet (2000). Aktstykke 331 om Statens Ejendomsadministration.”
Finansministeriet (2006). Evaluering af SEA-ordningen.
Finansministeriet (2013). Aktstykke 109 om Niels Bohr Bygningen.
Folketinget (2022): Samråd i Folketingets Transportudvalg. [Video fil].
Friis, R.; Zieler, C. (06/02-2020): Tidligere mi-nister: Argumenterne imod selveje fal-der helt til jorden. Uniavisen. https://uniavisen.dk/tidligere-minister-argumenterne-imod-selveje-falder-helt-til-jorden/
Friis, R. (02/02-2022): Sker det endelig? - Re-geringen åbner for selveje på KU. Uniavisen. https://uniavisen.dk/sker-det-endelig-regeringen-aabner-for-selveje-paa-koebenhavns-universitet/
Gorur, R. (2011). ANT on the PISA Trail: Fol-lowing the statistical pursuit of certainty. Educational Philosophy and Theory, 43(S76-93). https://doi.org/10.1111/j.1469-5812.2009.00612.x
Harris, J. (2005). The Ordering of Things: Or-ganization in Bruno Latour. The Sociolo-gical Review, 53(1_suppl), 163-177. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.2005.00548.x
Højgaard, L. (2010): “Hvad fa’en har de gang i derinde? Forskerforum nr. 239. 28-29.
Højgaard, L. (03/02 2022) Nye tæsk til KU i huslejesagen. Forkserforum. https://dm.dk/forskerforum/magasinet/2022/forskerforum-nr-1-2022/nye-taesk-til-ku-i-huslejesagen/
Justesen, L. (2005). Dokumenter i netværk. I M. Järvinen & N. Mik-Meyer (Eds.), Kva-litative metoder i et interaktionistisk perspek-tiv: Interview, observationer og dokumenter (215-234). Hans Reitzels Forlag.
Justesen, L. N., & Mouritsen, J. (2011). Effects of Actor-Network Theory in Accounting Research. Accounting, Auditing and Ac-countability Journal, 24(2), 161 - 193. https://doi.org/10.1108/09513571111100672
Latour, B. (1999). Pandora’s Hope: essays on the reality of science studies, Harvard Univer-sity Press.
Latour, B. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Ox-ford University Press
Law, J. (1992). Notes of the Theory of the Ac-tor-Network: Ordering, Strategy and Heterogeneity. Systems Practice, 5(4), 379–393. https://doi.org/10.2307/750541
Lynggaard, K. (2015). Dokumentanalyse. I S. Brinkmann & L. Tanggaard (Eds.), Kvali-tative metoder: En grundbog (2. udgave). København: Hans Reitzels Forlag.
Madsen, M. (2021) The configurative agency of metrics in education: a research agen-da involving a different engagement with data, Journal of Education Policy, 36:1, 64-83, DOI:10.1080/02680939.2019.1682679
Madsen, M. (2022). Governing by Numbers and Human Capital in Education Policy beyond Neoliberalism: Social Democratic Governance Practices in Public Higher Education. Springer.
Mayoni, S. (16/02-2023): Vejdirektoratet - Ni-els Bohr Bygningen er færdig i marts. Uniavisen. https://uniavisen.dk/vejdirektoratet-niels-bohr-bygningen-er-faerdig-i-marts/
Michael, M. (2017). Actor-network theory. SAGE Publications Ltd
Mol, A. (2010). Actor-network Theory: Sensi-tive terms and enduring tensions. Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsy-chologie, 50(1), 253-269.
Müller M. (2015) Assemblages and Actor-networks: Rethinking Socio-material Power, Politics and Space, Geography Compass, 9, 27–41, doi: 10.1111/gec3.12192.
Pedersen, M. H. (31/03-2023): Milliardbyggeri forsinket igen. Danmarks Radio - https://www.dr.dk/nyheder/indland/milliardbyggeri-forsinket-igen
Pinheiro, R., Geschwind, L., Hansen, H. F., & Pulkkinen, K. (2019). Reforms, Organiza-tional Change and Performance in Higher Education. A Comparative Account from the Nordic Countries. Palgrave Macmillion.
Ratner, H., & Gad, C. (2018). Data warehous-ing organization: Infrastructural experi-mentation with educational governance. Organization, 1-16. https://doi.org/10.1177/1350508418808233
Rigsrevisionen (2020. Beretning om byggeriet for Niels Bohr Bygningen
SEA-gruppen (1999). Rapport om Statens Ejendoms- og Byggeadministration.
Statsrevisionen (2020). Beretning om byggeri-et for Niels Bohr Bygningen
Söderlind, J., Nordstrand, L., Lind, J. K., & Pulkkinen, K. (2019). National Perfor-mance-Based Research Funding Systems: Constructing Local Perception of Re-search? In R. Pinheiro, L. Geschwind, H. F. Hansen, & K. Pulkkinen (Eds.), Re-forms, Organizational Change and Perfor-mance in Higher Education. A Comparative Account from the Nordic Countries. Pal-grave Macmilian.
Staunæs, D., Brøgger, K., & Krejsler, J. B. (2018). How reforms morph as they move. Performative approaches to edu-cation reforms and their un/intended ef-fects. International Journal of Qualitative Studies in Education, 31(5), 345–352. https://doi.org/10.1080/09518398.2018.1453657
Thomsen, C. S. (21/04-2023). Niels Bohr Byg-ningens projektchef: ‘Der vil komme en dag, hvor KU vil have hænderne over hovedet’. Uniavisen. https://uniavisen.dk/niels-bohr-bygningens-projektchef-der-vil-komme-en-dag-hvor-ku-vil-have-haenderne-over-hovedet/
Uddannelses- og Forskningsministeriet (04/02-2022): Regeringen hjælper KU med huslejestigningen på Niels Bohr Bygningen [pressemeddelelse].
Wright, S. (2012). Danske universitet - virk-somheder i statens koncern? I J. Faye & B. D. Pedersen (Eds.), Hvordan Styres Vi-denssamfundet? (263–284). Nyt fra sam-fundsvidenskaberne.
Wright, S., & Ørberg, J. W. (2015). Autonomy and control: Danish university reform in the context of modern governance. In B. W. Shear, S. B. Hyatt, & S. Wright (Eds.), Learning Under Neoliberalism: Eth-nographies of Governance in Higher Educa-tion (Vol. 1, 178–200).
Zieler, K. (10/04-2017). Optræk til byggeskan-dale på KU. Uniavisen. https://uniavisen.dk/optraek-til-byggeskandale-paa-koebenhavns-universitet/
Zieler, K. (09/06-2022). Byggemand Bohr. Weekendavisen. https://www.weekendavisen.dk/2022-23/samfund/byggemand-bohr
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Gro Holde Skinnerup, Thomas Holde Skinnerup

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/