Lektionssystemet Lectio som motivationsteknologi for gymnasieelever
Hvordan bliver gymnasieelever påvirket af Lectios data om karakterer, fravær og afleveringer?
DOI:
https://doi.org/10.7146/djes.v2i.134093Nøgleord:
Lectio, Performative data, Motivation, Gymnasieelever, MotivationsteknologiResumé
Artiklen centrerer sig om lektionssystemet Lectio, som anvendes på flertallet af de danske gymnasier. Formålet er at undersøge Lectio som en aktuel motivationsteknologi fra et elevperspektiv. Gennem interviews med gymnasieelever belyses det, hvordan eleverne strategisk navigerer i en hverdag med Lectio, hvor der er en stor og lettilgængelig samling af performative data om karakterer, fravær og afleveringer. Eleverne har altid muligheden for at logge på Lectio eller tjekke den sidste nye notifikation i Lectio‐appen, og de må derfor konstant til‐ eller fravælge Lectio. Analysen viser, at eleverne motiveres til at handle på forskellige måder på baggrund af tidligere erfarede følelser i mødet med Lectios påmindelser, afleveringsoversigt og røde fraværssøjler. Analysen viser også, at eleverne bruger Lectio som et værktøj til at træffe beslutninger. For nogle elever handler det om at opsøge eller undgå bestemte følelser, for andre om at mindske arbejdsbyrden og for andre igen om at opnå bestemte karakterer.
Referencer
Andersen, I. (2014). Den skinbarlige virkelighed: Vidensproduktion i samfundsvidenskaberne (Vol. 5.). Frederiksberg: Samfundslitteratur.
Apple. (2021). Forhåndsvisning af App Store - Lectio+. Retrieved from https://apps.apple.com/dk/app/lectio/id836215784?l=da
Bodén, L. (2013). Seeing red? The agency of computer software in the production and management of students’ school absences. International journal of qualitative studies in ed-ucation, 26(9), 1117-1131. https://doi.org/10.1080/09518398.2013.816887
Christensen, S., & Knudsen, H. (2019). Kapitel 6. Komme først eller være god? Konkurren-ce som prekær motivation for læring. In K. B. Kousholt, J. B. Krejsler, & M. Nissen (Eds.), At skulle ville – Om motivationsarbejde og motivationens tilblivelse og effekter (pp. 149-172): Samfundslitteratur.
Jensen, M. S., & Josiasen, L. (2021). Datafrem-stilling på Lectio - Gymnasieelevers fortællinger om et skoleliv med Lectio. (Kandidatspeciale). Aarhus Universitet.
Jensen, S. F. (2007). Lectio som et redskab i den pædagogiske praksis – en spørgeskemaun-dersøgelse.
Katznelson, N., & Louw, A. V. (2018). Karakter-bogen: Om karakterer, læring og elevstrategier i en præstationskultur. (1 udg.) Aalborg Uni-versitetsforlag.
MaCom A/S. (u.å.). Referencer. Retrieved from http://macom.dk/publish/da/referencer.htm
Rottbøll, E., & Toft, S. B. (2012). Kortlægningen af den typiske snydetamp er begyndt. In-formation. Retrieved from https://www.information.dk/indland/2012/09/kortlaegningen-typiske-snydetamp-begyndt
Staunæs, D. (2017). Grøn af misundelse, rød af skam og hvid som uskylden - (post)psykologiske tanker om nye motivationsteknologier, følelses-økonomier og affirmativ normkritik: www.lederliv.dk.
Staunæs, D., Bjerg, H., Juelskjær, M., & Olesen, K. G. (2021). Datasans - Etisk skole- og uddan-nelsesledelse med data: Nyt fra samfundsvi-denskaberne.
Staunæs, D., & Brøgger, K. (2017). Krads kritik: Repræsenteret af data, motiveret af grafer og søjlediagrammer. Tidsskrift for Arbejdsliv, 19(4), 51-54. https://doi.org/10.7146/tfa.v19i4.109083
Staunæs, D., & Brøgger, K. (2020). In the mood of data and measurements: experiments as affirmative critique, or how to curate aca-demic value with care. Feminist theory, 21(4), 429-445. https://doi.org/10.1177/1464700120967301
Version2. (2014). Big Data-værktøj rykker ind i gymnasierne og fortæller hvem der dropper ud. Retrieved from https://www.version2.dk/artikel/big-data-vaerktoej-forudsiger-gymnasie-dropouts-med-imponerende-traefsikkerhed-59048#comment-279168
Ørestad Gymnasium. (u.å.). Fastholdelsesstra-tegi. Retrieved from https://oerestadgym.dk/strategi-og-politikker/fravaers-og-frafaldspolitik/
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Lene Josiasen
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/