"Jeg tror, at alle føler en eller anden form for stress"

Er universitetsstuderendes oplevelser med stress en indikation på mistrivsel?

Forfattere

  • Anna Skov Jensen Videnskabelig Assistent

DOI:

https://doi.org/10.7146/djes.v2i.133664

Nøgleord:

studiestress, Stress, trivsel, evaluering, universiteter

Resumé

De senere år har flere universiteters studiemiljørapporter peget på udbredt stress blandt studerende. Det er imidlertid uklart, hvad det betyder, at universitetsstuderende oplever stress i forbindelse med studiet. Denne artikel undersøger, hvad der karakteriserer universitetsstuderendes oplevelser med stress. Med empirisk afsæt i 12 individuelle interviews belyser artiklen forskelle, ligheder og nuancer i de studerendes oplevelser med stress gennem en tematisk analyse. Oplevelser med stress knytter sig til forskellige krav og forventninger i de studerendes hverdag, der både er direkte og indirekte forbundet til uddannelsens betingelser. Udsagn om at være stresset har mange potentielle betydninger (blandt andet travlhed, sygdom og eksamensnervøsitet), og kan i nogle studiekulturer opleves som en sproglig norm. Studerendes udsagn om oplevet stress må derfor fortolkes i deres kontekst, og kan ikke nødvendigvis fortolkes som udtryk for mistrivsel på studiet. Artiklen diskuterer på denne baggrund mulighederne for og de potentielle konsekvenser af ”stress” som mistrivselsindikator i studiemiljøundersøgelser.

Referencer

Adcock, R., & Collier, D. (2001). Measure-ment Validity: A Shared Standard for Quali-tative and Quantitative Research. American Political Science Review, 95(3), 529-546. doi:10.1017/S0003055401003100

Andersen, M., Wahlgren, B., & Wandall, J. (2021). Evaluering af læring, undervisning og uddannelse (2 ed.). København: Hans Reit-zels Forlag.

Andersen, P. Ø. (2011). Pædagogikken i evalue-ringssamfundet: Hans Reitzels Forlag.

Andersen, S. H., Ladenburg, J., & Dyssegaard, P. S. (2020). Danskernes mentale sundhed - ud-vikling, baggrund og konsekvenser. Retrieved from https://rockwoolfonden.dk/udgivelser/danskernes-mentale-sundhed/

AU. (2017). Studiemiljø 2017. Undersøgelse af studiemiljøet ved Aarhus Universitet. Retrieved from http://studerende.au.dk/fileadmin/www.au.dk/studmiljo/2017_-_ny/SMU2017._Rapport_nr._1._Hovedrapport_for_Aarhus_Universitet__endelig_.pdf

AU. (2022). Opfølgningen på Studiemiljøun-dersøgelsen 2020 er i gang. Retrieved from https://studerende.au.dk/studieundersogelse/studiemiljo2020

Bakker, A. B. D., Evangelia. (2007). The Job Demands-Resources model: state of the art. Journal of Managerial Psychology, 22(3), 309-328. doi:10.1108/02683940710733115

Beiter, R., Nash, R., McCrady, M., Rhoades, D., Linscomb, M., Clarahan, M., & Sammut, S. (2015). The prevalence and correlates of de-pression, anxiety, and stress in a sample of college students. Journal of Affective Disor-ders, 173, 90-96. doi:10.1016/j.jad.2014.10.054

Berger, R. (2015). Now I see it, now I don't: Researcher's position and reflexivity in qual-itative research. Qualitative Research, 15(2), 219-234. doi:10.1177/1468794112468475

Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. doi:10.1191/1478088706qp063oa

Braun, V., Clarke, V., Hayfield, N., & Terry, G. (2019). Thematic Analysis. In P. Liam-puttong (Ed.), Handbook of Research Methods in Health Social Sciences (pp. 843-860). Singa-pore: Springer Nature.

Breedlove, S. M., & Watson, N. V. (2013). Bio-logical psychology: an introduction to behavioral, cognitive, and clinical neuroscience (7 ed.): Sinauer Associates, Inc.

Cooper, C. L., & Dewe, P. (2008). Stress: A Brief History: Wiley Blackwell.

Dahler-Larsen, P. (2022). "Ingen kan sige sig fri" - en begrebshistorie om konstitutive virkninger. Cepra-striben, 28, 4-28. doi:https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.465

Denovan, A., Dagnall, N., Dhingra, K., & Grogan, S. (2019). Evaluating the Perceived Stress Scale among UK university students: implications for stress measurement and management. Studies in Higher Education, 44(1), 120-133. doi:10.1080/03075079.2017.1340445

DTU. (2018). DTU Studiemiljøhandlingsplan 2019-2021. Retrieved from https://www.dtu.dk/uddannelse/studieliv/campusliv/dtu-udvikler-studiemiljoeet/dtu-studiemiljoeundersoegelsen

DTU. (2021). DTU Studiemiljørapport 2021. Re-trieved from https://www.dtu.dk/uddannelse/studieliv/campusliv/dtu-udvikler-studiemiljoeet/dtu-studiemiljoeundersoegelsen

Dyrbye, L. N., Thomas, M. R., & Shanafelt, T. D. (2006). Systematic Review of Depression, Anxiety, and Other Indicators of Psycholog-ical Distress Among U.S. and Canadian Medical Students. Academic Medicine, 81(4), 354-373. doi:10.1097/00001888-200604000-00009

EVA. (2019). Følelsen af stress blandt studerende (978-87-7182-314-1). Retrieved from https://www.eva.dk/videregaaende-uddannelse/foelelsen-stress-blandt-studerende

Fisher, S. (1994). Stress in academic life: The men-tal assembly line: Open University Press.

Görlich, A., Pless, M., Katznelson, N., & Gra-versen, L. (2019). Ny udsathed i ungdomslivet (1 ed.): Hans Reitzel.

Haldorsen, H., Bak, N. H., Dissing, A., & Pe-tersson, B. (2014). Stress and symptoms of depression among medical students at the University of Copenhagen. Scandinavian Journal of Public Health, 42(1), 89-95. doi:10.1177/1403494813503055

Harkness, K. L., & Hayden, E. P. (2020). Intro-duction. In The Oxford handbook of stress and mental health (pp. xvi-6): Oxford University Press.

Jacobsen, B., & Nørup, I. (2020). Young peo-ple’s mental health: Exploring the gap be-tween expectation and experience. Educa-tional Research, 62(3), 249-265. doi:10.1080/00131881.2020.1796516

Katznelson, N., Görlich, A., & Pless, M. (2022). Mistrivsel i lyset af tempo, præstation og psykologisering: Aalborg Universitetsforlag.

Katznelson, N., & Louw, A. V. (2018). Karak-terbogen: Om karakterer, læring og elevstrategier i en præstationskultur. (1 ed.): Aalborg Uni-versitetsforlag.

Katznelson, N., Pless, M., Görlich, A., Graversen, L., & Sørensen, N. B. (2021). Ny udsathed: nuancer i forståelser af psykisk mistrivsel. Nordisk Tidsskrift for Ungdoms-forskning, 2, 83-103. doi:10.18261/ISSN.2535-8162-2021-02-01

KU. (2019). Studiemiljøundersøgelse 2019. Retrie-ved from https://uddannelseskvalitet.ku.dk/kvalitetssikring/statistik-og-ledelsesinformation/studiestatistik---undersoegel-ser_grid/studiemiljoeundersoegelse-2019_2/

KU. (2020). Nye handleplaner har fokus på trivsel, stress og det gode studiemiljø. Re-trieved from https://uddannelseskvalitet.ku.dk/kvalitetssikring/statistik-og-ledelsesinformation/studiestatistik---undersoegelser_grid/fra-ledelsen/

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2014). InterView: introduktion til et håndværk (3 ed.). Køben-havn: Hans Reitzels Forlag.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal, and coping: Springer Publishing Company.

Lin, S.-H., & Huang, Y.-C. (2014). Life stress and academic burnout. Active Learning in Higher Education, 15(1), 77-90. doi:10.1177/1469787413514651

Lyrakos, D. G. (2012). The Impact of Stress, Social Support, Self-Efficacy and Coping on University Students, a Multicultural Euro-pean Study. Psychology, 2(2), 143-149. doi:10.4236/psych.2012.32022

McNamara, S. (2000). Stress in young people: what's new and what can we do? : Continuum.

Mørch, S., Pultz, S., & Stroebaek, P. (2018). Strategic self-management: the new youth challenge. Journal of Youth Studies, 21, 422-438. doi:10.1080/13676261.2017.1385747

Philipsen, T. S. (2022). Trives trivsel i målstyr-ingen af universiteterne? , 1, 117-124. doi:https://doi.org/10.7146/djes.v1i1.132588

Pike, K. L. (1967). Etic and emic standpoints for the description of behavior. In Language in relation to a unified theory of the structure of human behavior (pp. 37-72). Berlin, Boston: Mouton & Co.

Pillay, A. L., & Ngcobo, H. S. B. (2010). Sources of stress and support among rural-based first-year university students: an explorato-ry study. South African Journal of Psychology, 40(3), 234-240. doi:10.1177/008124631004000302

Pitt, A., Oprescu, F., Tapia, G., & Gray, M. (2018). An exploratory study of students' weekly stress levels and sources of stress during the semester. Active Learning in High-er Education, 19(1), 61-75. doi:10.1177/1469787417731194

Robinson, O. C. (2014). Sampling in Interview-Based Qualitative Research: A Theoretical and Practical Guide. Qualitative Research in Psychology, 11(1), 25-41. doi:10.1080/14780887.2013.801543

Sarauw, L. L., & Madsen, S. R. (2017). Risikonavigation i fremdriftsstormen - når studerende oversætter fremdriftsreformen ud fra nye risikologikker. Dansk Universi-tetspædagogisk Tidsskrift, 12(22), 141-152.

Sarauw, L. L., & Madsen, S. R. (2020). Higher education in the paradigm of speed. Stu-dent perspectives on the risks of fast-track degree completion Learning and Teaching, 13(1), 1-23. doi: 10.3167/latiss.2020.130102

SDU. (2019). Studiemiljøundersøgelsen 2021. Re-trieved from https://mitsdu.dk/da/mit_studie/bachelor/statskundskab/studieliv/studieundersoegelser/studiemiljoeundersoegelsen

Simonelli-Muñoz, A. J., Balanza, S., Rivera-Caravaca, J. M., Vera-Catalán, T., Lorente, A. M., & Gallego-Gómez, J. I. (2018). Relia-bility and validity of the student stress in-ventory-stress manifestations questionnaire and its association with personal and aca-demic factors in university students. Nurse Education Today, 64, 156-160. doi:10.1016/j.nedt.2018.02.019

Sundhedsstyrelsen. (2022). Danskernes Sundhed - Den Nationale Sundhedsprofil 2021. Re-trieved from https://www.sst.dk/da/Udgivelser/2022/Danskernes-sundhed

UFM. (2022a, 17/06 2022). Danmarks Studieun-dersøgelse, 2021. Retrieved from https://ufm.dk/uddannelse/statistik-og-analyser/dkstudieundersoegelse

UFM. (2022b). Universiteternes strategiske rammekontrakter 2022-2025. Retrieved from https://ufm.dk/uddannelse/videregaende-uddannelse/universiteter/styring-og-ansvar/strategiske-rammekontrakter/strategiske-rammekontrakter-universiteter

Undervisningsmiljøloven, LBK nr 316 af 05/04/2017 C.F.R. (2017).

You, M., Laborde, S., Dosseville, F., Salinas, A., & Allen, M. S. (2020). Associations of chro-notype, Big Five, and emotional competenc-es with perceived stress in university stu-dents. Chronobiology International, 37(7), 1090-1098. doi:10.1080/07420528.2020.1752705

Downloads

Publiceret

2023-09-15

Citation/Eksport

Skov Jensen, A. (2023). "Jeg tror, at alle føler en eller anden form for stress": Er universitetsstuderendes oplevelser med stress en indikation på mistrivsel?. Tidsskrift for Uddannelsesvidenskab // Danish Journal of Education Studies, 2. https://doi.org/10.7146/djes.v2i.133664

Nummer

Sektion

Forskningsartikler