INTERVENTIONISTISKE SKABELONER: Fotografisk iscenesættelse som dialogisk metode i antropologien
DOI:
https://doi.org/10.7146/ta.v0i76.111978Abstract
Med udgangspunkt i en metodisk og analytisk diskussion beskriver denne artikel, hvorledes fotografisk iscenesættelse baseret pa dybdegående fotoelicitering af arkivmateriale kan være medvirkende til at fremme vidensproduktion i et samarbejde mellem antropolog og informanter. På baggrund af empirisk materiale fra feltarbejde blandt oprindelige australiere og nyfortolkninger af sir Baldwin Spencer og Frank J. Gillens banebrydende etnografiske fotografier og forskning fra sidste halvdel af det 19. århundrede argumenteres der for, at nyiscenesættelsen af historiske fotografier repræsenterer en antropologisk genre, der tillader en særlig form for kulturkritik i spændingsfeltet mellem socialvidenskaberne og billedkunsten. En genre, der tilbyder nye former for participatorisk og kropsliggjort erkendelse forankret i konkret samarbejde.
Søgeord: Centralaustralien, fotoelicitering, fotografi, iscenesættelse, kollaboration, rekonstruktion
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Ophavsretten til artiklerne i Tidsskriftet Antropologi tilfalder tidsskriftet.
Artikler publiceret i Tidsskriftet Antropologi må citeres, downloades og videresendes for ikke-kommerciel brug, under forudsætning af normal akademisk reference til forfatter(e) samt tidsskrift, årgang, nummer og sider. Artiklerne må kun genudgives med eksplicit tilladelse fra forfatter(e) og tidsskriftet.