INTERVENTIONISTISKE SKABELONER: Fotografisk iscenesættelse som dialogisk metode i antropologien

Forfattere

  • Christian Vium

DOI:

https://doi.org/10.7146/ta.v0i76.111978

Resumé

Med udgangspunkt i en metodisk og analytisk diskussion beskriver denne artikel, hvorledes fotografisk iscenesættelse baseret pa dybdegående fotoelicitering af arkivmateriale kan være medvirkende til at fremme vidensproduktion i et samarbejde mellem antropolog og informanter. På baggrund af empirisk materiale fra feltarbejde blandt oprindelige australiere og nyfortolkninger af sir Baldwin Spencer og Frank J. Gillens banebrydende etnografiske fotografier og forskning fra sidste halvdel af det 19. århundrede argumenteres der for, at nyiscenesættelsen af historiske fotografier repræsenterer en antropologisk genre, der tillader en særlig form for kulturkritik i spændingsfeltet mellem socialvidenskaberne og billedkunsten. En genre, der tilbyder nye former for participatorisk og kropsliggjort erkendelse forankret i konkret samarbejde.

Søgeord: Centralaustralien, fotoelicitering, fotografi, iscenesættelse, kollaboration, rekonstruktion

Downloads

Publiceret

2017-12-01

Citation/Eksport

Vium, C. (2017). INTERVENTIONISTISKE SKABELONER: Fotografisk iscenesættelse som dialogisk metode i antropologien. Tidsskriftet Antropologi, (76). https://doi.org/10.7146/ta.v0i76.111978

Nummer

Sektion

Artikler