UTOPIA: Kort, kollektivt feltarbejde i stor skala
DOI:
https://doi.org/10.7146/ta.v0i76.111974Resumé
Denne artikel beskriver et specifikt projekt med undervisningsbaseret forskning, kaldet ,,Utopia‘. Artiklen udfolder og diskuterer, hvordan Utopias version af kort, kollektivt feltarbejde i stor skala muliggør nye former for samarbejde mellem studerende, forskere og undervisere samt nye muligheder for at skabe, arkivere, analysere og preesentere empirisk materiale og forskningsresultater. Modsat traditionelle tilgange til forskningsbaseret undervisning og individuelle studenterprojekter søger vores eksperiment at integrere undervisning og forskning ved at praktisere undervisning som et forskningsprojekt centreret om kollektivt feltarbejde. Vi foreslår, at denne integration og tilgang muliggør en ny og specifik genre af kollektivt feltarbejde, som vi karakteriserer som en ,,økologisk“ videnspraksis, og som vi relaterer til bredere refleksioner over utopiske metoder.
Søgeord: etnografisk feltarbejde, undervisningsbaseret forskning, utopier, økologisk viden