Rousseau vivant: en aktualisering af Émile med fokus på det lidenskabelige fænomenfelt
DOI:
https://doi.org/10.7146/spf.v2i1.6225Nøgleord:
Rousseau, lidenskab, det erotiske begær, betagelseResumé
The paper focuses on Rousseau’s understanding of passionate life and especially his interpretation of erotic desire in Émile. The main argument presented is that Rousseau by his studies of erotic desire gives us at present day the possibility of radicalizing our understanding of human being in pedagogy. Firstly, by allowing us to rethink passions as important phenomena in human life and secondly, by understanding pedagogical practice as an arena which is part of forming passions, including erotic desire.Downloads
Publiceret
2013-07-09
Citation/Eksport
Thøgersen, U. (2013). Rousseau vivant: en aktualisering af Émile med fokus på det lidenskabelige fænomenfelt. Studier I Pædagogisk Filosofi, 2(1), 34–43. https://doi.org/10.7146/spf.v2i1.6225
Nummer
Sektion
Temaartikler
Licens
Forfatteren/forfatterne og tidsskriftet deler copyrighten, og skal begge krediteres ved brug af publiceret materiale til citat eller lignende. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må bruges (downloades) og genbruges (distribueres, kopieres, citeres) frit til ikke-kommercielle formål. Artikler publiceret i Studier i Pædagogisk Filosofi må, efter godkendelse fra redaktionen, gerne publiceres i andre tidsskrifter (Studier i Pædagogisk Filosofi publicerer dog ikke selv artikler, der tidligere har været publiceret). Artikler må gerne uploades i instutionelle databaser, hvis dette kræves af forfatteren som del af en bevilling eller er institutionelt krav.