Kunsthistoriens krise og polykrisen, eller: hvorhen kunsthistorie?

Forfattere

Resumé

Hvis Den nye kunsthistorie i 1970’erne så tilbage på og sammenlignede sig med kunsthistoriske analyser og praksisser i mellemkrigstiden, der på forskellig vis var rundet af periodens voldsomme politiske konflikter og nærheden af en revolutionær proletarisk offensiv, hvad ser vi så, hvis vi sammenligner situationen for den kunsthistoriske disciplin i dag med 1970’erne? Som i 1970’erne er samtiden kendetegnet ved kriser, der på forskellig vis stiller spørgsmålstegn ved overleverede måde at praktisere kunsthistorie på, men forbindelsen mellem den kunsthistoriske analyse og andre politiske kampe giver ikke længere sig selv.

Forfatterbiografi

Mikkel Bolt, Københavns Universitet

Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Københavns Universitet

Referencer

Agamben, Giorgio: Homo sacer. Den suveræne magt og det nøgne liv [Homo sacer. Il potere sovrano e la nuda vita, 1995], Carsten Juhl (overs.), Aarhus, Klim, 2016.

Althusser, Louis: For Marx [Pour Marx, 1964], Svend Jonansen (overs.), København: Rhodos, 1969.

Benjamin, Walter: “Om historiebegrebet”, Peter Madsen (overs.), in idem Kulturkritiske essays, København, Gyldendal, 1998, pp. 159-171.

Berger, John: Se på billeder [Ways of Seing, 1972], Hanne Raabyemagle og Jørgen W. Ulrich (overs.), København, Chr. Ejlers Forlag, 1977.

Bolt, Mikkel: “Marxistisk kunsthistorie”, in Periskop, nr. 11, 2013, pp. 137-145.

Bolt, Mikkel: Samtidskunstens metamorfose, Aarhus, Antipyrine, 2016.

Bolt, Mikkel: Trumps kontrarevolution, København, Nemo, 2017.

Bolt, Mikkel: På råbeafstand af marxismen, Aarhus, Antipyrine, 2019.

Bolt, Mikkel: “Materialistisk kunsthistorie i dag. Benjamin redux: Joselit og Didi-Huberman”, in Periskop, nr. 27, 2022, pp. 102-123.

Bolt, Mikkel: Late Capitalist Fascism, Cambridge, Polity, 2023.

Bolt, Mikkel og Carsten Juhl (red.): Kafkas parti. Bidrag til en teori om destitution, Aarhus, Antipyrine, 2024.

Butler, Judith: Kroppe af betydning [Bodies That Matter, 1993], Peter Borum (overs.), Aarhus, Klim, 2023.

Chakrabarty, Dipesh: Provincializing Europe: Postcolonial Thought and Historical Difference, Princeton, Princeton University Press, 2000.

Clark, T.J.: Image of the People: Gustave Courbet and the 1848 Revolution, London, Thames & Hudson, 1973a.

Clark, T.J.: The Absolute Bourgeois: Artists and Politics in France 1848-1851, London, Thames & Hudson, 1973b.

Clark, T.J.: “The Conditions of Artistic Creation” in Times Literary Supplement, 24. maj, 1974, pp. 561-562.

Clark, T.J.: “Preliminary Arguments: Works of Art and Ideology” in Papers Presented to the Marxism and Art History Session of the College Art Association Meeting in Chicago, February 1976, Los Angeles, Department of Art University of Los Angeles, 1977, pp. 3-8.

Craven, David: “The New German Art History: From Ideological Critique and the Warburg Renaissance to the Bildwissenschaft of the Three Bs” in Art in Translation, vol. 6, nr. 2, 2014, pp. 129-147.

Debord, Guy: Det spektakulære samfund [La société du spectacle, 1967], Louise Bundgaard og Gustav Hoder (overs.), Aarhus, Antipyrine, 2020.

Den usynlige komité: Den kommende opstand [L’insurrection qui vient, 2007], Toni Bashy (overs.), [After Hand, 2011] 2. udgave,Aarhus, Antipyrine, 2022.

Den usynlige komité: Til vores venner [A nos amis, 2014], Anna Cornelia Ploug og Mathias Ruthner (overs.), Aarhus, Antipyrine, 2020.

Den usynlige komitéi: Fra nu af [Maintenant, 2019], Carsten Juhl (overs.), København, OVO Press, 2020.

Dutschke, Rudi: Rudi Dutschke. Mein Langer March, Reinbek, Rowohlt, 1980.

Fraser, Nancy: “Climates of Capital” in New Left Review, nr. 127, 2021, pp. 94-127.

Granel, Gérard: “Les années 30 sont devant nous” in idem Études, Paris, Galilée, 1995, pp. 67-89.

Hadjinicolaou, Nicos: Histoire de l’art et lutte des classes, Paris, Maspero, 1973.

Hall, Stuart: “Cultural Studies and Its Theoretical Legacies” in Cultural Studies, Grossberg, Lawrence, Cary Nelson og Paula Treichler (red.), London & New York, Routledge, 1992, pp. 277-286.

Hardt, Michael og Toni Negri: Imperiet [Empire, 2000], Karsten Wind Meyhoff (overs.), København, Informations Forlag, 2003.

Harris, Jonathan: The New Art History: A Critical Introduction, London, Routledge, 2001.

Hemingway, Andrew: “New Left Art History’s International”, Marxism and the History of Art, Andrew Hemingway (red.), London, Pluto, 2006, pp. 175-195.

K&K, nr. 134-135, 2023: “Æstetiske protestkulturer”, Mikkel Bolt og Stefan Jonsson (red.).

Lukács, Georg: Geschichte und Klassenbewusstsein, Berlin, Luchterhand, 1970 [1923].

Mirzoeff, Nicholas: White Sight: Visuel Politics and Practices of Whiteness, Cambridge, MA & London, MIT Press, 2023.

Oxford Art Journal, vol. 45, nr. 3, 2022: “Art and Class Today (1960-2020)”, Malcolm Bull og Jacopo Galimbeti (red.).

Stidsen, Marianne: “Identitetspolitikkens epicenter er på min egen arbejdsplads” in Berlingske, 1. juni 2021.

Tooze, Adam. “Welcome to the World of the Polycrisis” in Financial Times, 28. oktober 2022.

Werckmeister, O.K.: Ideologie und Kunst bei Marx u.a. Essays, Frankfurt, S. Fischer, 1974.

Werckmeister, O.K. Zitadellenkultur. Über die schöne Kunst des Untergangs in den achtiziger Jahren, Hamburg, Carl Hanser Verlag, 1989.

Wynter, Sylvia: “Columbus, the Ocean Blue, and Fables That Stir the Mind: To Reinvent the Study of Letters” in Poetics of the Americas: Race, Founding, and Textuality, Bainard Cowan og Jefferson Humphries (red.), Baton Rouge, Louisiana State University Press, 1997, pp. 141-163.

Hjemmeside

Bishop, Claire: “Methods of Art History”, 2020, https://www.academia.edu/44194368/Methods_of_Art_History (tilgået 1 marts 2024).

Downloads

Publiceret

2024-08-09

Nummer

Sektion

Uden titel

Kategorier