Georges Didi-Huberman

Forfattere

Resumé

Den franske kunsthistoriker og filosof Georges Didi-Huberman (f. 1953) er en af samtidens vigtigste tænkere indenfor kunsthistorien. Igennem snart et halvt århundrede har han udarbejdet et vidtrækkende forfatterskab og kurateret en række udstillinger i og uden for Frankrig. Nogle få nedslag i Didi-Hubermans produktion kan give en fornemmelse for rækkevidden af hans arbejde: Der er det tidlige studie af hysteriets ikonografi omkring neurologen Jean-Martin Charcot i 1800-tallets Paris i Invention de l’hystérie: Charcot et l’iconographie photographique de la Salpêtrière (Hysteriets opfindelse: Charcot og Salpêtrières fotografiske ikonografi), Didi-Hubermans første bog fra 1982; gentænkningen af figurbegrebet i forbindelse med opdagelsen af afgørende oversete aspekter af maleriet i San Marco-klosteret i Firenze, der er beskrevet i Fra Angelico: Dissemblance et figuration (Fra Angelico: Forskellighed og figuration) fra 1990; studiet i Images malgré tout (Billeder trods alt) fra 2004 af fire fotografier taget indefra Auschwitz som dokumenterende modstandshandlinger, mens stedet stadig fungerede som udryddelseslejr; og så er der undersøgelser af billeder af oprør eller opstand i Soulèvements (Opstande) fra 2016, der også tog form som en omrejsende udstilling. Der er tale om bøger og et forfatterskab mere generelt, der præsenterer en række vigtige begreber og spørgsmål og bidrager til aktuelle diskussioner, om for eksempel billeders materialitet, visualitet og historicitet. Et forfatterskab, der – måske vigtigst af alt i en kunsthistorisk sammenhæng – tillader os som følge af det begrebslige og analytiske arbejde helt grundlæggende at se på ny, at (gen)se billeder på nye måder. Sådan som det forhåbentligt også vil fremgå af nærværende nummer.

Forfatterbiografi

Jakob Rosendal, Aarhus Universitet

Cand.mag., Postdoc
Institut for Kommunikation og Kultur – Kunsthistorie

Referencer

Cauwer, Stijn De og Smith, Laura Kathrine: Critical Image Configurations: The Work of Georges Didi-Huberman, Abingdon, Routledge, 2020

Didi-Huberman, Georges: Invention de l’hystérie: Charcot et l’iconographie photographique de la Salpêtrière, Paris, Éditions Macula, 1982.

Didi-Huberman, Georges: La peinture incarnée, Paris, Les Éditions de Minuit, 1985.

Didi-Huberman, Georges: “L’art de ne pas décrire: Une aporie du détail chez Vermeer” in La part de l’oeil, nr. 2, pp. 102-119, 1986.

Didi-Huberman, Georges: Devant l’image: Question posée aux fins d’une histoire de l’art, Paris, Les Éditions de Minuit, 1990a.

Didi-Huberman, Georges: Fra Angelico: Dissemblance et figuration, Paris, Flammarion, 1990b.

Didi-Huberman, Georges: Images malgré tout, Paris, Les Éditions de Minuit, 2004.

Didi-Huberman, Georges: Soulèvements, Paris, Gallimard, 2016.

Didi-Huberman, Georges: Bark, Morten Chemnitz (trans.), København, Forlaget Arena, 2021.

Didi-Huberman, Georges: “Billedernes vilkår: Interview med Georges Didi-Huberman ved Frédéric Lambert og François Niney”, Karen Benedikte Busk-Jepsen (trans.), in Periskop: Forum for kunsthistorisk debat, nr. 18, pp. 14-28, 2017.

Freud, Sigmund: “Hysterische Phantasien und ihre Beziehung zur Bisexualität” in Gesammelte Werke: Chronologisch geordnet 7, London, Imago Publishing Co., Ltd., pp. 191-199, 1991 (1908).

Richer, Paul: Études cliniques sur l’hystéro-épilepsie ou grande hystérie, Paris, A. Delahaye & É. Lecrosnier, 1881. (Tilgængelig online via Wellcome Collection: https://wellcomecollection.org/works/m3sfzk33 (tilgået 28. oktober 2022).)

Richer, Paul: Études cliniques sur la grande hystérie ou hystéro-épilepsie, Paris, A. Delahaye & É. Lecrosnier, 1885. (Tilgængelig online via Internet Archive: https://archive.org/details/tudescliniques00rich/mode/2up (tilgået 28. oktober 2022).)

Smith, Alison: Georges Didi-Huberman and Film: The Politics of the Image, London, Bloomsbury, 2021.

Zimmermann, Laurent (ed.): Penser par les images: Autour des travaux de Georges Didi-Huberman, Éditions Cécile Defaut, 2006.

Zolkos, Magdalena: The Didi-Huberman Dictionary, Edinburgh, Edinburgh University Press, 2023.

Downloads

Publiceret

2023-12-15