Det ræsonnerede katalog
Mest om tegninger og navngivning
Nøgleord:
The Royal Collection of Graphic Art, the science of attribution, connoisseurship, provenance, style analysisResumé
Chris Fischer indleder denne artikel med at oplyse, hvordan en lang række af Den Kongelige Kobberstiksamlings grafiske værker var behæftet med usikkerhed om kunstnerens navn, datering og geografisk tilhørsforhold, da han i 1991 tiltrådte en stilling som overinspektør for denne samling. På dette tidspunkt var en genstandsbaseret tilgang til den kunsthistoriske forskning ikke en populær metodisk praksis blandt kunsthistorikere. En genstandsbaseret tilgang indbefatter indsamling og registrering af data om kunstnerne og deres kunst på grundlag af connoisseurship. Det er en metode, der er baseret på omfattende visuel erfaring, opbygget gennem årtiers studier i ældre kunstnere og deres værker. Chris Fischer argumenterer for, hvordan connoisseurship har spillet og fortsat spiller en central rolle for udgivelsen af ræsonnerede kataloger over ældre renæssance- og barokkunstneres produktioner eller œuvres.
Referencer
Berenson, Bernard: The Drawings of the Florentine Painters, 1-2, London, 1903, rev. udgave i 3 bind, Chicago, 1938, og på italiensk i 3 bind, Firenze, 1961.
Berti, Luciano (ed.): Gli Uffizi – Catalogo Generale, Firenze, 1979.
Degenhart, Bernhard: ”Zur Graphologie der Handzeichnung. Die Strichbildung als stetige Erscheinung innerhalb der italienischen Kunstkreise“ in Römisches Jahrbuch für Kunstgeschichte, 1, 1937, pp. 223-343.
Dussler, Luitpold: Die Zeichnungen des Michelangelo. Kritischer Katalog, Berlin, 1959.
Elen, Albert: ”Out of Oblivion. An Extraordinary Provenance” in Albert Elen og Chris Fischer, Fra Bartolommeo. The Divine Renaissance, udst.kat., Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam, 2016, pp. 43-54.
Fischer, Chris: Italian Drawings in the J.F. Willumsen Collection, udst. kat., J.F. Willumsens Museum, Frederikssund, 1984.
Fischer, Chris: Disegni de Fra Bartolommeo e della sua scuola, udst.kat., Gabinetto Disegni e Stampe degli Uffizi, Firenze, 1986.
Fischer, Chris: Italian Drawings in the J.F. Willumsen Collection II, udst. kat., J.F. Willumsens Museum, Frederikssund, 1988.
Fischer, Chris: ”Fra Bartolommeo’s Landscape Drawings” in Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, 33, 1989, pp. 301-342.
Fischer, Chris: Fra Bartolommeo Master Draughtsman of the High Renaissance. A selection from the Rotterdam Albums and Landscape Drawings from Various Collections, udst.kat., Museum Boymans Van Beuningen, Rotterdam, 1990.
Fischer, Chris: Fra Bartolommeo et son atelier. Dessins et peintures des collections francaises, udst.kat., Cabinet des dessins, Musée du Louvre, Paris, 1994.
Fischer, Chris: ”Kunstmuseerne og den genstandsbaserede forskning” in Mirjam Gelfer Jørgensen og Birgitte Ehrhardt (eds.), Dansk kunst- og arkitekturhistorisk forskning. Rapport fra Statens Humanistiske Forskningsråds fagseminar den 8. december 1998, København, 1999, pp. 20-25.
Fischer, Chris: Central Italian Drawings, Italien Drawings in The Department of Prints and Drawings, Statens Museum for Kunst, København, 2001.
Fischer, Chris: ”En fragmentarisk beretning om kunstkendere og ræsonnerede kataloger” in Hans Dam Christensen og Louise C. Larsen (eds.), Det kunsthistoriske studieapparat. Hånd- og debatbog fra den videnskabelige hverdag, København, 2004, pp. 163-180.
Fischer, Chris: ”Familiens stolthed. Sofonisba Amguissola: Portrætgruppe med kunstnerens fader Amilcare Anguissola og hendes søskende Minerva og Astrubale” in Nils Ohrt (ed.), Kunsthistorier: Værker fra Nivaagaards malerisamling, Nivå, 2008, pp. 166-167, 171-173.
Fischer, Chris: ”Syge tegninger. Svamp, luselort, alkohol, sølvfisk, rust og syre” in Passepartout, 30, 2010, pp. 139-154.
Fischer, Chris: Venetian Drawings (Italian Drawings in the Royal Collection of Graphic Art, Statens Museum for Kunst/National Gallery of Denmark, København, 2018a.
Fischer, Chris: Kunstværkets tilblivelse, udst. kat., Statens Museum for Kunst, København 2018b.
Freedberg, Sydney J.: Painting in Italy 1500 to 1600, Harmondsworth, 1970.
Frey, Karl: Die Handzeichnungen Michelangelos Buonarroti, hg. und mit einem Kritischen Apparate verrsehen von Karl Frey, 1-3, Berlin, 1909-1911 (Nachtrag hg. von Fritz Knapp, Berlin 1925).
Friedländer, Max: Von Kunst und Kennerschaft, Leipzig, 1992 (1. udg. 1946).
Gabelentz, Hans von der: Fra Bartolommeo und die florentiner Renaissance, 1-2, Leipzig, 1922.
Gere, John A.: ”Walter Vitzthum” (nekrolog) in Burlington Magazine, 114, 1972, p. 722.
Gombrich, Ernst H.: ”The Retoric of attribution – a cautionary tale” in Reflections on the History of Art – Views and Revievs, Oxford, 1987, pp. 91-96.
Hartt, Frederick: Michelangelo Drawings, New York, 1970.
Joannides, Paul: Michel-Ange, Musée du Louvre, Cabinet des Dessins, Paris, 2003.
Joannides, Paul: The Drawings of Michelangelo and his Followers in the Ashmolean Museum, Cambridge, 2007.
Knapp, Fritz: Fra Bartolommeo della Porta und die Schule von San Marco, Halle, 1903.
Monbeig-Goguel, Catherine: ”Taste and trade, the retouched drawings in the Everard Jabach Collection at the Louvre” in Burlington Magazine, 130, 1988, pp. 821-835.
Olsen, Harald: Italian Paintings and Sculpture in Denmark, København, 1961, p. 95, pl. XLIIa.
Padovani, Serena: ”Fra Bartolomeo e Mariotto Albertinelli: Il problema della bottega” in Paolo Bolpagni og Elena Lucchesi Ragni (eds.), Fra’ Bartolomeo: Sacra famiglia a modello, udst. kat., Museo di Santa Giulia, Brescia, 2015, pp. 13-31.
Panofsky, Erwin: ”Abbot Suger of St. Denis” in Meaning in the Visual Arts, London, 1987 (1. udg., 1955), pp. 139-180.
Perrig, Alexander: Michelangelo Studien I. Michelangelo und die Zeichnungswissenschaft – Ein metodologischer Versuch, Kunstwissenschaftliche Studien, Frankfurt am Main og Berlin, 1976a.
Perrig, Alexander: Michelangelo Studien III. Das Jüngste Gericht und seine Vorgeschichte, Kunstwissenschaftliche Studien, Frankfurt am Main og Bern, 1976b.
Perrig, Alexander: Michelangelo Studien IV. Die ”Michelangelo”-Zeichnungen Benvenuto Cellinis, Kunstwissenschaftliche Studien, Frankfurt am Main og Bern, 1977.
Perrig, Alexander: Michelangelo’s Drawings. The Science of Attribution, New Haven og London, 1991.
Perrig, Alexander: ”Räuber, Profiteure, ‘Michelangelo’ und die Kunst der Provenienzen-Erfindung” in Städel Jahrbuch, N.F. bd. 17, 1999, pp. 209-286.
Perrig, Alexander: ”Cellini als Zeichner oder: die Wiederkehr seiner in Paris hinterlassenen Blätter” in Alessandro Nova og Anna Screurs (eds.), Kunst und Kunsttheorie im 16. Jahrhundert, Köln, Weimar, Wien, 2003, pp. 125-160.
Popham, Arthur Ewart, og Johannes Wilde: The Italian Drawings of the XV and XVI Centuries in the Collection of His Majesty The King at Windsor Castle, London, 1949.
Richter, Jean Paul: The Literary Works of Leonardo da Vinci, 1-2, London, 1970.
Schumacher, Andreas: Michelangelos Teste Divine. Idealbildnisse als Exempla der Zeichenkunst, Münster, 2007.
Sonnabend, Martin: Michelangelo, Zeichnungen und Zuschreibungen, udst.kat., Städel Museum, Frankfurt am Main, 2009.
Taylor, Francis Henry: The Taste of Angels. A History of Art Collecting from Rameses to Napoleon, London, 1948.
Thode, Henry: Michelangelo. Kritische Untersuchungenüber seine Werke, 1-3, Berlin, 1908-1913.
Vasari, Giorgio: Le Vite de’ piu eccellenti Pittori, Scultori ed Architetti, Gaetano Milanesi (ed.), Firenze, 1878-1885, vol. 7.
Tolnay, Charles de: Michelangelo I-V, Princeton, 1943-60 (Michelangelo I, The Youth of Michelangelo, 1943 (2. udg. 1969); Michelangelo II, The Sistine Ceiling, 1945 (2. udg. 1969); Michelangelo III. The Medici Chapel, 1948 (2. udg. 1970); Michelangelo IV. The Tomb of Julius II, 1954 (2, udg. 1970); Michelangelo V. The Final Period, 1960 (2. udg. 1970)).
Tolnay, Charles de: Corpus dei disegni di Michelangelo, 1-4, Novara, 1975-1980.
Wilde, Johannes: Italian Drawings in the Department of Prints and Drawings in the British Museum. Michelangelo and his Studio, London, 1953.
Zerner, Henri: ”What Gave Connoisseurship its Bad Name?” in Walter Strauss og Tracle Felker (eds.), Drawings Defined, New York, 1987.